Podróże #54: Wrocławskie wędrówki

Witam!
Pierwszy semestr na medycynie zakończony i zaliczony, więc w końcu nadeszła ta długo wyczekiwana chwila, w której człowiek może choć trochę zapomnieć o mięśniach kończyny górnej, czy wzorach strukturalnych dwudziestu aminokwasów białkowych i... odpocząć.

Ostatnie kilka dni spędziłem w stolicy Dolnego Śląska, czyli Wrocławiu. O najpiękniejszych zakątkach tego miasta opowiadałem Wam już w czerwcu, kiedy to ruszyłem z moją przyjaciółką na pomaturalną wyprawę. Dzisiejszy wpis będzie zatem dopełnieniem wcześniejszej podróży, ale równie ciekawym i jeszcze bardziej zachęcającym do przeżycia tejże przygody na żywo, na własnej skórze.

Wrocławskiej rotundy, Panoramy Racławickiej, chyba za bardzo nikomu nie trzeba przedstawiać; niepozorna na pierwszy rzut oka budowla na nadodrzańskim brzegu kryjąca w sobie od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku jeden z największych fenomenów polskiego malarstwa, "Bitwę pod Racławicami" autorstwa między innymi Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Panoramę stworzono z okazji setnej rocznicy wybuchu insurekcji kościuszkowskiej, w latach 1893-1894, i początkowo związana była ona z innym pięknym miastem, Lwowem. Liczne wiadome zawirowania w polskiej historii XX wieku spowodowały jednak, że ostatecznie olbrzym trafił na Dolny Śląsk i to właśnie tam zachwyca po dziś dzień oczy turystów oraz miłośników sztuki.
Mi udało się dotrzeć w to niesamowite miejsce dopiero przy okazji czwartej wizyty we Wrocławiu, ale warto było przeczekać nawet te trzy wcześniejsze...


Do serca budynku prowadzi niedługa, kręta ścieżka, otwierana dla zwiedzających co pół godziny. Po dotarciu pod obraz, grupa na samym początku ma kilka minut dla siebie, by wstępnie zobaczyć dzieło, czy zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia. Kolejną część seansu wypełnia opowieść o genezie i losach dzieła oraz dokładny opis jego wszystkich fragmentów. Całość zamyka się w owych pół godzinach.

Skłamałbym, gdybym stwierdził, że monumentalna "Bitwa pod Racławicami" (o wymiarach 15x114 metrów!!) nie zrobiła na mnie piorunującego wrażenia. Mimo tak ogromnych rozmiarów, każdy element arcydzieła opracowano idealnie... Dowodzący polską stroną Kościuszko na dorodnym rumaku, decydujące starcie sił polskich i rosyjskich, atakujący kosynierzy z proporcem Matki Boskiej Częstochowskiej, odwrót Rosjan na tle rzadkiego, piaszczystego sosnowego lasku, pomoc wiejskich kobiet z Dziemięrzyc rannym i konającym rodakom, czy rozpacz kobiety przed chatą nad ciałem męża; każda cząstka panoramy otrzymała własną, niczym innym niezmąconą duszę, opowiada swoją wyjątkową historię o losach jakże ważnej dla Polaków bitwy.
Owy gargantuiczny rozmiar arcydzieła oraz sam układ rotundy, dają wrażenie, że jakoby samemu się w tej podracławickiej bitwie uczestniczyło.

Chłopska chata, za nią liczna grupa kosynierów i dowodzący nimi Kościuszko

Walki pod Racławicami





Modlitwa pod krzyżem i widok na Dziemięrzyce

Zaraz obok dużej rotundy stoi jej mniejsza odpowiedniczka, mieszcząca dużą makietę terenu Ziemi Racławickiej oraz długą gablotę na niemal jej całym obwodzie prezentującą ubiory i wyposażenia sił walczących na polach podkrakowskiej wsi.


Polscy kosynierzy

Artyleria rosyjska

Ceny biletów oscylują w okolicach 25-30 złotych, co nie jest jakimś zbytnim szaleństwem, zwłaszcza że w okresie do trzech miesięcy od kupna ten sam bilet zezwala na wejście do trzech innych wrocławskich muzeów, w tym do Narodowego.

Pamiątkowy medal z Panoramy

Serce Wrocławia mieści w sobie kilka punktów widokowych, z których widok zapiera dech w piersiach. W czerwcu wirtualnie dotarliśmy niemal na sam szczyt Archikatedry św. Jana Chrzciciela, dziś wywędrujemy zaś w inne miejsce...
W pobliżu rynku wznosi się ponad 70-metrowa gotycka katedra św. Marii Magdaleny panująca nad diecezją wrocławską Kościoła Polskokatolickiego; nie jest to zatem kościół rzymskokatolicki, a starokatolicki (starokatolicyzm wyodrębnił się w drugiej połowie XIX wieku, od katolicyzmu różni się między innymi odrzuceniem władzy papieskiej oraz dogmatu o jego nieomylności). W jej wnętrzu znajduje się między innymi ołtarzyk Matki Boskiej Częstochowskiej, czy kaplica poświęcona Jezusowi Miłosiernemu.


Ołtarz główny



Wracając jednakże do tematu punktów widokowych, kilkanaście metrów powyżej (dokładnie na wysokości 45 metrów) umiejscowiony jest Mostek Pokutnic, czyli łącznik dwóch wież katedralnych stanowiący świetne miejsce obserwacyjne wrocławskiego centrum. Według różnych legend, po zmroku na tymże łączniku mają pojawiać się pokutujące dusze zmarłych, stąd też się wzięła jego potoczna, bardziej upowszechniona nazwa.
Na Mostek prowadzą schody, z początku betonowe, ale gdzieś za połową drogi przechodzą w metalowe w formie krat, dlatego też w końcowym odcinku trasy lepiej nie spoglądać w dół, można bowiem dostać konkretnego zawrotu głowy...



Wrocławskie wędrówki nie mogłyby się obyć bez migawek z tych miejsc, które zawsze są odwiedzane i zawsze zachwycają, dlatego żegnam się z Wami ujęciami najpiękniejszych zakamarków Wrocławia okraszonych czystym lutowym błękitem na nieboskłonie oraz bladożółtym, wiecznie uśmiechniętym słońcem...
 
Urokliwa kapliczka przy Panoramie, częściowo wchłonięta przez drzewo...

Widok na Odrę i Archikatedrę

Most Miłości, remontowany po zdejmowaniu ton zardzewiałych kłódek...

Wrocławski rynek



Plac Solny
 
Niezwykle urokliwe i kolorowe Przejście Żelaźnicze między rynkowymi zabudowaniami


Fredro nocą...


Plebiscyt "Podróż Roku 2019" za nami, ale przed nami wielkie podsumowanie ostatnich pięciu lat cyklu "Podróże" na moim blogu, a mianowicie plebiscyt na podróż pięciolecia! W walce o tytuł staje pięć podróżniczych postów, pięć podróży roku - głosować można za pomocą sondy na prawym pasku bocznym. Swój głos można tym razem oddać tylko na jedną opcję.
W związku z plebiscytem zapraszam również na kolejny mini-konkursik, w którym można wziąć udział po oddaniu swojego głosu w sondzie i potwierdzeniu tego w komentarzu.

Po zakończeniu plebiscytu ogłoszę zwycięzcę, który otrzyma ode mnie upominek.
😊

Poniżej wrzucam linki do wszystkich postów podróżniczych:









Pozdrawiam Was serdecznie i do napisania! 😊

P.S. W jednym z wrocławskich kin miałem okazję zobaczyć "Boże Ciało" Jana Komasy. Według mnie film jest świetny, genialne ujęcia, sama historia również zachwyca, ale i skłania do refleksji... Trzymam kciuki, aby tej nocy nasz obraz zgarnął statuetkę w Hollywood, Oscara oczywiście. 😉😊

Komentarze

  1. Widziałem ,,Panoramę" z dziesięć lat temu, mało co pamiętam. Wrocławia nie miałem okazji zwiedzać dokładniej, poza tym co znajduje się przy budynku z tym dziełem sztuki.

    Widziałem, że dobrze idzie Ci na studiach, gratuluję. Bo to chyba oznacza, że wybrałeś sobie właściwy do zainteresowań kierunek. Osobiście nie dałbym rady chyba nawet jednego semestru zaliczyć, dlatego poszedłem w stronę bardziej humanistyczną, w administrację. Chociaż mimo mojego zainteresowania taką tematyką w czasie całych studiów miałem dwie poprawki, z postępowania administracyjnego i z organów ochrony prawnej RP. Ten pierwszy na poprawce był całkiem w porządku, za to na drugim byłem niemal pewny swojej drugiej porażki. Jakoś się wybroniłem i od tamtej pory już trzymałem bardziej równy poziom.

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. A zdjęcie z krasnoludkiem gdzie ?? ;o)

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam we Wrocławiu ponad 10 lat temu

    OdpowiedzUsuń
  4. "Panoramę" też miałam możliwość obejrzenia! Robi wrażenie. Muszę kiedyś koniecznie wrócić do Wrocławia!
    ps. Widziałam "Boże Ciało"! Aktorzy dobrani idealnie. Film nadal pozostaje w mojej głowie. Jak dla mnie - rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałam szczęście w ostatnim czasie być kilka razy we Wrocławiu. Dzięki Twoim pięknym zdjęciom mogłam sobie przypomnieć te wspaniałe miejsca i przepiękne widoki. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wrocław jest świetny, dawno nie byłam, dzięki za przypomnienie 😉 I "Panoramę" chętnie bym zobaczyła. I "Boże Ciało" też 😉🙂

    OdpowiedzUsuń
  7. Miło pozwiedzać razem z Tobą. Cieszę się, że semestr zaliczony :) Wypoczywaj teraz :)

    OdpowiedzUsuń
  8. No niestety film "Boże Ciało" Oskara nie dostał. Wrocław o każdej porze roku jest wspaniały.
    Gratuluję zaliczeniu I semestru, powodzenia na kolejnym. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Moje dzieci pracują i mieszkają we Wrocławiu. Bywam tam kilka razy w roku i zawsze jestem zachwycona tym miastem. Panoramę Racławicka oglądałam dwa raz i za każdym razem byłam nią zachwycona. Moim marzeniem jest zamieszkać tam kiedyś.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Wrocław to przepiękne miasto, które łączy nowoczesność z zabytkami, ciągle coś nowego się pojawia...
    Po wojnie do Wrocławia trafili intelektualiści ze Lwowa, tu też powstało miejsce na Panoramę Racławicką. To miasto zawsze mnie zachwyca
    Pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń
  11. kiedyś tam pojadę,jest pięknie

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie byłam nigdy we Wrocławiu, więc tym bardziej dziękuję za wirtualne zwiedzanie. Jeszcze raz gratuluję zaliczonej sesji i życzę kolejnych sukcesów Maks.

    OdpowiedzUsuń
  13. We Wrocławiu byłam trzy lata temu, bardzo mi się podobało to miasto .
    Gratuluję udanej sesji, więc wypoczywaj.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękna foto relacja z Wrocławia. Odpoczywaj Maksiu radośnie i ładuj akumulatory na drugi semestr.:)

    OdpowiedzUsuń
  15. mieszkam pod wrocławiem, uwielbiam to miasto, jest piękne

    OdpowiedzUsuń
  16. Z chęcią przypomniałam sobie wyjątkowe miejsca Wrocławia . Ładuj akumulatory i wypoczywaj . Pozdrawiam serdecznie 🙂

    OdpowiedzUsuń
  17. Dzięki Twoim pięknym zdjęciom i barwnym opisom czuję się, jakbym sama tam była.
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  18. fakt, Wrocław to cudowne, piękne miasto. Odpoczywaj!

    OdpowiedzUsuń
  19. Z przyjemnością odbyłam spacer po Wrocławiu. To moje ukochane miasto obok Gdańska, Krakowa i Lublina no i oczywiście miasta, w którym mieszkam :-)
    Polskie miasta i miasteczka pięknieją... Często podróżujemy po dalekich krajach, mało znając cudowne, rodzime zakątki :-)
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Panoramę widziałam na wycieczce szkolnej i zrobiła wówczas na mnie ogromne wrażenie

    OdpowiedzUsuń
  21. Przepiękna wycieczka.Byłam tylko przejazdem kilka razy ale nic nie zwiedzilam. Gratuluję sesji i trzymaj tak dalej.

    OdpowiedzUsuń
  22. Pięknie zaprezentowałeś Wrocław i jego osobliwości. Byłam w nim dawno temu i bardzo miło wspominam rejs statkiem po Odrze. Z tej perspektywy też wygląda pięknie :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Dziękuję za wycieczkę po Wrocławiu 🌺 od dawna mam chęć wybrać się w tamte rejony. Świetne zdjęcia. Pozdrawiam serdecznie 😀

    OdpowiedzUsuń
  24. Byłem swego czasu ,ale miło jest odświeżyć sobie piękne miejsca .Bardzo ładnie pokazane te wąskie uliczki .Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  25. Znam Wrocław dość dobrze ale miło było wybrać się tam znowu na wirtualną wycieczkę. To prawda jest co zwiedzać .Miłego odpoczynku i gratuluję zaliczenia pierwszego semestru brawo!

    OdpowiedzUsuń
  26. Wrocław to piękne miasto i bardzo Ci dziękuję za przypomnienie znajomych miejsc, miło było pospacerować z Tobą:)
    Pozdrawiam!😊

    OdpowiedzUsuń
  27. Szczerze przyznaje ze z Wrocławiem sie nie zaprzyjaźniłam jak do tej pory. Miałam tam nuoeztkemne zdarzenie i od tej pory nie pałam do niego sympatia mimo kilkukrotnych wizyt.... Ale jest piękny, przyznaje! :) i gratuluje zaliczonej sesji Maks! Owocnych ferii :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Przede wszystkim gratuluję pozytywnego zakończenia semestru!bardzo podoba mi sie ten wpis, Wrocław , swoimi urokliwymi kamieniczkami przypomina mi mój ukochany Gdańsk.Świetnie opisałes te piękne miejsca...

    OdpowiedzUsuń
  29. Byłam we Wrocławiu kilka lat temu, ale Panoramy Racławickiej nie widziałam. Twoje zdjęcia
    zachęcają mnie do odwiedzin.
    Gratulacje odnośnie do studiów.

    OdpowiedzUsuń
  30. Jako wrocławianka z urodzenia jestem szczęśliwa, że podoba Ci się moje rodzinne miasto. Ja niestety przez 19 lat mieszkania w nim, nie poznałam go należycie i bardzo tego żałuję. Jednak zawsze z ogromną radością odnotowuję wszelkie pochlebne opinie na temat Wrocławia. Panoramy Racławickiej nie obejrzałam.Gratuluje zakończenia szczęśliwie pierwszego semestru, najtrudniejszych studiów z istniejących kierunków. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  31. Gratuluję ukończonego semestru, a we Wrocławiu byłam kilka lat temu, przepiękne miasto! Cudowne zdjęcia ☺

    OdpowiedzUsuń
  32. Miałeś fajną wycieczkę :).

    Ja byłam tylko w zoo we Wrocławiu ale, to było z 17 lat temu :).

    Jednak mam w planach odwiedzić, to miasto i obejrzeć wszystko co się da :).

    OdpowiedzUsuń
  33. Miałam przyjemność parę lat temu zwiedzać Wrocław i bardzo mi się podobał,ale zamiast Panoramy zwiedziłyśmy z córką Ogród Botaniczny:))))I Wrocław ma bardzo fajnego prezydenta:)))i jego zastępcę kota Wrocka:)))pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  34. I na mnie ogromne wrażenie zrobiła Panorama racławicka - coś wspaniałego.
    Ciekawy fotoreportaż Maksiu!
    Serdecznie Ci gratuluję zaliczenia pierwszej sesji:)
    Cieplutko pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  35. Zaserwowałeś, nie po raz pierwszy zresztą, bardzo ciekawą wycieczkę, w dodatku okraszoną świetnymi zdjęciami. Masz dar opowiadania, pisałam już kiedyś o tym :-)
    Gratuluję wspaniałych wyników w nauce i życzę dobrego wypoczynku :-)

    OdpowiedzUsuń
  36. Panoramę Racławicka i Wrocław zwiedzałam trzydzieści lat temu. Miasto wypiękniało . Wspomnienia zatarł czas. Znów wróciło nie jedno, dzięki pięknej wirtualnej podróży do tego niezwykłego miasta. Zdjęcia super. Wszystko zachęca do powrotu. Gratuluję zaliczenia semestru i serdecznie pozdrawiam 🌞

    OdpowiedzUsuń
  37. Mnie też zawsze zachwyca Panorama Racławicka, oglądałam ją chyba trzykrotnie. Pięknie pokazałeś Wrocław, myślę, że wiele pięknych miejsc jeszcze mógłbyś tam zobaczyć :-)Twoja fotorelacja z podróży wspaniale zachęca do odwiedzenia miasta :-)

    OdpowiedzUsuń
  38. Cudowna wyprawa. Wybieram się do Wrocławia od lat i wybrać się nie mogę.
    Gratuluję zaliczonej sesji i życzę powodzenia przy następnej.
    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Tym wpisem przypomniałeś mi że kiedyś byłam we Wrocławiu ale mało już pamiętam. Dzięki za przypomnienie jakie to ładne miasto. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
  40. Wrocław to jedno z najpiękniejszych polskich miast. Wielokrotnie byłem tam, a jednak zaskoczyłeś mnie tym Mostkiem dla Pokutnic. Jak widać zawsze można się dowiedzieć czegoś nowego nawet o miejscach znanych. Dziękuję bardzo i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Panoramę widziałam dawno temu będąc na wycieczce jeszcze w szkole podstawowej. Pamiętam, że zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś ją zobaczę już jako dorosła osoba. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  42. Wrocław uwielbiam. Piękne miasto. Z przyjemnością wspominam mój pobyt tam a dzięki Twojej relacji i zdjęciom mogę podziwiać go znów. :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Gratuluję zaliczenia I semestru. We Wrocławiu nie byłam (od Lublina to kawałek drogi;), ale dzięki Twoim opisom i zdjęciom mogłam choć trochę poznać to miasto:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  44. Maksymilianie!
    Gratuluję zaliczenia I semestru!
    Doskonały pomysł na zwiedzanie Wrocławia o tej porze roku. Widziałam Panoramę, a właściwie Muzeum panoramy bitwy pod Borodino. Była piękna ale naszą Panoramą Racławicką jestem oczarowana.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  45. Gratuluję zaliczenia semestru! Dzięki za wspaniałą fotorelację z wyprawy po Wrocławiu. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  46. Zagłosowała, Malowane Zalipie, cudowne.

    OdpowiedzUsuń
  47. OOO! Widzę, ze zawędrowałeś w moje rodzinne strony. Prawda, że Wrocław jest piękny?! Panorama Racławicka jest imponująca. Czyżbyś we Wrocławiu nie spotkał żadnego krasnoludka? To chyba niemożliwe! 🙂
    Pozdrawiam serdecznie, Alina

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony komentarz!

ARCHIWUM POSTÓW

Translate

Obserwatorzy Bloga

Dziękuję za każdy głos! To mnie motywuje!

Moi psi strażnicy: Rudi (2013-) i Berek (2005-2022)

Kategorie

W moim ogrodzie Podróże Małopolskie Moja poezja Ptaki Wiersze Pola Zima wiosna 2017 Rośliny życzenia Kraków Kwiaty Spacer Grzyby Rynek 2016 Zamek 2019 Góry Jesień Wiersz Wyniki wakacje Grusza Lato Przemyślenia święta Podróż Roku Inne Kościół Las Wieś wielkanoc 2018 Blog Boże Narodzenie Ciasto Dobczyce Rudi Zachód Słońca Cmentarz Kot Ssaki podsumowania 3. urodziny Konkurs Lasek Mama Moje przygody Motyle Owady Planty Podziękowanie Polska Skansen Urodziny W moim domu Wspomnienia 2020 Kiki Nowy Rok Pole Rocznica Ruiny zamku Rzeka Sentymenty Maksa Studia Wiosenno-letnie wyzwanie u Maksa Zalipie Żonkile Artystycznie Beskid Wyspowy Chatki Chmury Cudo Kapliczka Koronawirus Leśniczówka Malowane Opowiadanie Pies Puszcza Statystyki Tata Tulipany Wschód Słońca Wspomnienie Wyzwanie urodzinowe Zjawiska pogodowe Śmierć 2021 Beskidy Bez Candy Chinkali Droga Historia Jan Paweł II Katedra Lanckorona Lekarski Luty Maj Nauka Niepołomice Panorama Pieniny Plany Pomniki Prezent Przedwiośnie Przepis Ratusz Rozdanie Sierpień Skalniak Staw Szlak Zioła Śnieg Basia Wójcik Bałtyk Bitwa Bochnia Brzozy Cichawa Czosnek niedźwiedzi Dolina Raby Dynia Fiołki Jabłoń Jedzenie Jezioro Kazimierz Wielki Krajobraz Krokusy Krościenko Lipa Listopad Majówka Matura Medycyna Morze Mury Muzeum Niebo Pałac Pielgrzymka Pierniczki Polskie bociany Pomnik Pomorskie Pomorze Przebiśniegi Rower Rzepak Stare Miasto Słońce Talent Tenis Trzy Korony Wawel Wał Ruda Wielkopolskie Wieża Wisła Wrocław Wycieczka Zachwyt Zboża Ziarnopłony Zielono przyroda ptaki na flagach wielka sobota zdjęcia Ścieżka Śląskie 2023 4. urodziny 5 miejsc Akademia Muzyczna Aleja Gwiazd Babia Góra Bazylea Bałwan Berek Biedronka Bieszczady Bocian Boże Ciało Budki Budleja COVID-19 Choinka Clematisy Czarny bez Dolina Prądnika Dolnośląskie Domek Drzewa Dunajec Dwór Ferie Gady Gołoborze Grodkowice Grota Grudzień Hel Hiacynty Jagodzianki Jarmark Karolina Kózkówna Kartki Kasztany Kazimierz Klasztor Klomb Kolory Kościół Mariacki Krzewy Krzyż Kukurydza Lipiec Lipnica Murowana Lourdes Marysieńka Miłość Moje zdrowe życie Morwa Most Niedzica Nowodworek Obraz Odlot Ogród Ojców Opis Opowieść Ostrów Lednicki Owoce Oznaki wiosny Palma Pandemia Papierówka Papież Papuga Paź królowej Październik Pięknie Plaża Podskale Podziemia Powiśle Dąbrowskie Praktyki Procesja Przygotowania Przyjaciele Pytania Raba Rogale świętomarcińskie Ruduś Ruiny Rzeźby Różaneczniki Różaniec Rękodzieło Sanktuarium Sesja Sielanka Spotkanie Stokrotki Sukiennice Sylwester Syrop Szczawnica Szpaki Szpital Trasa Ukraina Warzywa Wierzby Wojna Wspaniałe Wypieki Wyprawy Zabawa Zadanie od Maksa Zbiorniki Zdrowo Ziemia Dąbrowska Zmiany jaszczurki jeże purchawice sierpówki Łysa Góra Ślimaki Średniowiecze Święconka Święto Niepodległości Żniwa 10 lat 100000 2015 3 maj 5. urodziny 6. urodziny 7. urodziny 8 lat 9 lat Agnieszka Radwańska Akrostych Album Alfa Altana Amfiteatr Anna Arthur Wellesley Artykuł BMI Balon Bazie Bazylia Bazylika Bałwankowo Berberysy Bezsenność Biało Biało-czerwone Biologia Bitwa pod Grunwaldem Bizony Bobolice Bobry Bociany Bogatka Brusznica Brzozowisko Buraki Bury Bułki Błękit Cele Chabówka Chaczapuri Chaos Chemia Chełm Chleb Chrząszcz Ciastka Ciastka orzechowe Ciężkowice Clafoutis Czarny Staw Czechy Czerwiec Częstochowa Część I Człowiek Dalgona Dawne dzieje Diabelski Kamień Diablak Dla artystów Dla kucharzy Dla poetów Dmuchawiec Dobro Docenione Dolina Białego Droga krzyżowa Drożdżowe Drzewo Dutch baby Dyskusja Dzieciństwo Dziewięćsił Dzień Mamy Fontanny Fotografia Francja Galette des rois Gdańsk Gdów Geografia Gniezno Gondola Gorce Gostynin Gotowanie Gołąb Goździki Grodzisko Grunwald Gubałówka Gwiazdy betlejemskie Góra Skrzynecka Góra Zamkowa Górki Góry Świętokrzyskie Głosowanie Horiatiki Huragan Huśtawka Iglaki Illzach Info Ja w Kuchni Jacuś Jadłospis Jajka Jarmuż Jasna Góra Jednosiwy Jerozolima Jesienne dary ogrodu Jesiony Jezioro Czchowskie Jezioro Dobczyckie Jezioro Rożnowskie Jiaogulan Jubileusz Język polski Kalorie Kalwaria Kanie Karmniki Kawa Kawiarnia Klucz do matury z biologii Koktajle Kolejka Kolekcja Kompot Kompozycja Komunia Święta Konfederacja barska Konie Konkurs Palm Wielkanocnych Kopiec Kraka Korona zapory Kraków-Łagiewniki Krogulec Krowa Krupówki Krzesławice Krzewuszki Krzywa Wieża Krzyż Milenijny Krzyżacy Krzyżówki Książka Księżyc Kuchnia Kujawsko-pomorskie Kundel Kura Kurczak Kurozwęki Kwarantanna Kwiecień Kładki Latarnia Lednica Legendy Lenistwo Lilak Lipnica Literatura London Eye Londyn Lot Lubczyk Lwów Majeranek Makro Marchew Marzec Marzenia Mazowieckie Mazurek Medugorje Melisa Melsztyn Mgła Michałki Mikołaj Kopernik Mirów Misje Mięta Mniszek lekarski Mniszki Mogielica Moi Przyjaciele Molo Monety Mróz Muchomory Muchołówka szara Mural Naleśniki Niebieski Niedziela Palmowa Niegowić Noc Norbertanki Nowy Wiśnicz Obserwacje Odpoczynek Odpowiedzialność Ogień Ojcowski Park Narodowy Olimpiada Omega Opactwo Opole Opolskie Opowieści Oregano Orzechy Ostrów Tumski Owca PDMD Parowar Patriotyzm Pelargonie Pietruszka Pisklęta Piwonie Pizza Plac św. Piotra Plebiscyt Pliszki Pociąg Podbiały Podgrzybki Podhale Podkarpackie Podróż pięciolecia Podziw Pokazy Polecie Pomnik św. Floriana Pomoc Pory roku Potok Powieść Pozdrowienia Poziomki Poznań Praca Praga Prom Prośba Przed Sylwestrem Przemijanie Przerwa Przygoda Przyszłość Pszczoła Pucuś Pustelnia Płazy Radość Refleksje Rejs Rokitnik Rozmaryn Rożnów Rukola Rzadkie Rzeźbiarstwo Rzym Rękawka Rżysko Samosy Sanki Sałatka Seler Sernik Sezon karmnikowy Sierpówka Sir Siła Skamieniałe Miasto Skałka Skocznie Smoleń Sopot Spisz Spokój Stajnia Staropolskie Stetoskop Styczeń Szacunek Szałwia Szczaw Szczepienia Szczepionka Szczepmy się! Szczerze Szczypiorek Szkoła Szlak Orlich Gniazd Szron Szwajcaria Sól Słonecznik Słowacja Słowianie Taize Tamy Tatry Tatrzański Park Narodowy Teatr Topola Toruń Tradycje Tropsztyn Tropy Turbacz Tymianek Ulubione Urbi et Orbi Uście Solne Wadowice Waga Warmińsko-Mazurskie Warsztat Wata cukrowa Watykan Wellington Arch Westerplatte Wetlina Widoki Wielka Brytania Wiewiórka Wieżyca Wigilia Wiszące mosty Witacze Wiązanki Wodospad Wow Wprowadzenie Wrzos Wyjazd Wytrzyszczka Wyzwanie Włochy Włóczęga ZOO Zakopane Zapora Zapowiedź Zasady Zawilce Zawoja Zaćmienie Zaćmienie Księżyca Zbiórka Zdjęcie Zegar Zwierzęta Zwyczaje Złoto dzwoniec filmy kosy magiczny czas porządki rudziki van Gogh Łatwe w uprawie Ławka Łąki Śliwa Ślęża Święci Świętojański Świętokrzyskie Święty Krzyż śpiew śpiew dzwońca św. Szymon święty Mikołaj Żołnierze i polegli Żurawki

Prawa autorskie

Wszystkie moje teksty i zdjęcia na blogu "Świat z mojej perspektywy" są chronione prawem autorskim na mocy: Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystanie ich wymaga mojej zgody!

Agregator blogów przyrodniczych

Rozdane, powędrowało do Janeczki z Chwil Wytchnienia!

Rozdane, powędrowało do Jadzi Kluczyńskiej!

BLOG KULINARNY

TUTAJ ZAGLĄDAM