Ogrodowe opowieści

Witam!
Sesja zakończona, oficjalnie ukończyłem piąty, przedostatni już rok na kierunku lekarskim, więc z czystym sumieniem mogę powrócić na blogowe półki, by sklecić co nieco. Jest spora szansa na to, że dzisiejszy wpis będzie długi i rozmaity niczym "niekończąca się opowieść", ale obiecuję... na próżno będzie szukać nudy. Poza tym mój ogród, mój najcudowniejszy zielony zakątek zasługuje na wszystko co najlepsze. Tegoroczna wiosna upłynęła wyjątkowo przyjemnie, a teraz mogę ją tutaj podsumować. Blogowanie to jednak wspaniałe narzędzie...


Pola kwitnącego rzepaku przy ogrodzie były chyba najpiękniejszą ogrodową opowieścią...


Od kilku lat początek wiosny w moim ogrodzie wyznaczają drobne, żółciutkie kwiaty derenia odważnie przeciwstawiające się przymrozkom i niepewnym prognozom pogody. Dla mnie to taka pierwsza oznaka zmiany... zmiany na zieleńsze, cieplejsze, po prostu lepsze. W tym roku dereń zakwitł wyjątkowo wcześnie, bo już koło 20 lutego. Jednak jak wiemy, w tym sezonie wszystko cieszyło nasze oczy wcześniej niż zwykle.


Mało co daje takiej dawki pozytywnej energii jak takie pozimowe widoki...


Marzec to taki przejściowy okres między zimą a wiosną. W ogrodzie jeszcze nieco sennie, nagie drzewa na pierwszy rzut oka nie wykazują oznak życia, ale tu i ówdzie widać pierwsze kolory, czuć pierwsze zapachy i... słychać pierwsze trele. Chór z kosami i drozdami na czele zaczyna rozgrywać codzienne koncerty o świcie i po zmierzchu. Jestem w stanie ich słuchać bez końca...




Marcowa ściółka zdominowana przez fiołkowe i ziarnopłonowe kępki coraz mocniej przypomina o nadchodzącej wiośnie. Na drzewach zawiązują się grube pąki nabierające puszystości w ekspresowym tempie. Nim człowiek się nie obejrzy pękają i oddają światu namiastkę swego pięknego bogactwa. Na kwitnienie przydomowej gruszy zawsze czekam z ogromną niecierpliwością. Pieszczotliwie nazywam ją ogrodową piastunką, bowiem na próżno szukać wierniejszego i bardziej wiekowego świadka naszej rodzinnej historii. Od czasów II wojny światowej nieustannie wplata się w jakże dynamicznie zmieniający się ogrodowy obraz. Prócz historii, wzbudza ona również we mnie duże sentymenty, bowiem w jej korowinie mój Tato wyrył niegdyś płaskorzeźbę tym samym raz na zawsze zamykając w niej cząstkę swojej duszy. Dawniej w koronie ów gruszy porozwieszane były budki w których rokrocznie gnieździły się szpacze pary, dając w zamian cudowne koncerty i zachwyty nad połyskującymi w słonku czarnymi piórkami. Obecnie drzewo nie jest w rewelacyjnym stanie, starość daje się mocno we znaki, ale mimo to każdej wiosny przyodziewa się w najpiękniejszą bielusieńką kreację. I mam wrażenie, że z każdym rokiem czyni to coraz wspanialej... Ten moment to dla mnie wejście w prawdziwą wiosnę.




Kwitnąca grusza zawsze przyciąga rzesze pracowitych pszczół. Mam nadzieję, że nie da się tak łatwo pokonać starości i szybko pędzącemu czasowi...


Tegoroczna wiosenna sielanka skupiała się głównie na skrawku pola oplatającego od zachodu mój ogród. Sąsiad postanowił, że w tym roku nie wysieje ani pszenicy, ani kukurydzy, jak to miał zawsze w zwyczaju, ale postawi na rzepak. Już od wczesnej wiosny wiedziałem, że majowy łan rzepaku będzie jedną z piękniejszych rzeczy jakie ujrzę w tym sezonie. I nie zawiodłem się... Z majem nie trafiłem, bo rzepak zakwitł już w okolicach 10 kwietnia, a na majówkę z powrotem wrócił do zielonych tonów, ale ten kilkunastodniowy spektakl zapadnie mi na długo w pamięci. Nie było dnia w którym nie ruszałbym z aparatem w jego kierunku. I może rzepakowe pola nie są czymś nadzwyczajnym, ale gdy masz takowe na wyciągnięcie ręki, kilka kroków od swojego domu, to perspektywa zmienia się o 180 stopni. Takie piękno można odkryć na nowo, zwłaszcza gdy w takim wydaniu i takiej scenerii widzisz je po raz pierwszy w życiu. Rudi też pokochał ten widok, więc wybór tras na nasze spacery był oczywistością.


Kwitnienie rzepaku zbiegło się z pięknościami wiosennych jabłonek, które od lat wielu rosną pośród pól...

Każdego dnia byłem coraz bardziej zachwycony tymi widokami!

Zachody słońca widziane z mojej ogrodowej, zielonej okiennicy zachwycały i zachwycają mnie do tej pory

Rudi też korzystał podczas spacerów ile wlezie!


Matka Natura tak się pospieszyła w tym roku, że pod koniec kwietnia większość wiosennej dobroci albo już kwitła, albo dokańczała żywota. Moje prace kuchenno-przetwórcze też ruszyły wyjątkowo wcześnie. Już z początkiem kwietnia zajadałem się makaronem z pesto z przydomowego czosnku niedźwiedziego, zaraz potem zbierałem złociste główki mniszka lekarskiego na miodek, a w pierwszej połowie maja do zbioru gotowe były kwiatostany czarnego bzu. Przetworów trochę powstało, myślę że do zimy chociaż część z nich dotrwa.


Któż to widział kwitnące lilaki w kwietniu...

...marcowe tawuły...

...kwietniowe azalie, które zwykły kwitnąć na Dzień Matki...

...czy wczesnomajowe powojniki tonące w blasku zachodzącego słonka

Pesto z czosnku niedźwiedziego to największy skarb! Gdybym tylko miał więcej krzaczków, to jadłbym go przez co najmniej miesiąc

Zbiór mniszka w tym roku był wyjątkowo lichy ze względu na kilkudniowe ulewy w szczycie jego kwitnienia...

...ale za to kwiatów bzu wyrosło co nie miara! Ciężko było to wszystko przerobić, ale ostatecznie jestem zabezpieczony co najmniej do zimy!


Nad głowami też nie wiało, i nie wieje, nudą. Majowe wieczory opanowały kosie rodziny, które szukając pożywienia dla swoich maluchów robiły niemałego hałasu. Jedna para zagnieździła się w żywotniku rosnącym dosłownie z 2 metry od wejścia do domu, dzięki czemu na bieżąco mogę śledzić ich perypetie. Pisklęta głośno domagające się kolejnych dżdżownic i zapracowani rodzice, którzy z oddaniem każdą zachciankę młodzieży spełniają... nawet nie wiecie jak bardzo cieszą mnie takie obrazki. Samiec na tyle się wycwanił i przyzwyczaił do mojej obecności, że ilekroć odpalam kosiarkę, by skosić ogród, to on buszuje w pobliżu, nieraz dosłownie pod nogami i w świeżo wykoszonej trawie zgarnia najtłustsze kąski. 


Jedno z ogrodowych gniazdek pomiędzy pnączami bluszczu. Przydomowy domek kosów uwity jest dość głęboko, więc mimo możliwości obserwacji ciężko o jakiekolwiek zdjęcie. A szkoda, bo ta rodzinka jest wyjątkowo aktywna!

Ciężko o dobre ptasie zdjęcie, ale ten kosi samczyk do perfekcji opracował już przyloty na dźwięk ryku startującej kosiarki. Za każdym razem dotrzymuje mi towarzystwa jak mało kto


Prócz kosów nieopodal domu gnieżdżą się przeurocze makolągwy dumnie prezentujące szkarłatne, puszyste brzuchy oraz sierpówki organizujące najlepsze szkoły latania dla swoich pociech. Naprawdę ciężko wracać do domu, gdy w ogrodzie tyle dobrego się dzieje...


Samczyk makolągwy dość często strzeże swojego gniazdka ukrytego w żywotniku widocznym na zdjęciu...

Sierpówki też nie próżnują, w końcu trzeba nauczyć młode fruwać!

A raz, podczas porannej kawy w ogrodzie, zaleciał do mnie taki na pierwszy rzut oka niepozorny ptaszek. Stał chwilę w kompletnym bezruchu, jakby omamiony, ale w końcu odleciał ku gruszy. Podejrzewam, że to jakiś młodziak, ale nie jestem w stanie go zidentyfikować...


A wracając do braku nudy nad głowami... Nocne niebo w tym roku zaskakuje jak nigdy. O zorzy polarnej pisałem osobny wpis i mimo że minęły już prawie dwa miesiące, to ja do tej pory zachwycam się i zazdroszczę sobie na samą myśl o tamtym spektaklu. Ale że nie samą zorzą ciemny nieboskłon żyje, to kilka dni temu miałem możliwość, by na siniejącym od zmroku horyzoncie oglądać przepiękne obłoki srebrzyste. Nigdy wcześniej ich nie widziałem, więc jedna informacja znaleziona w internecie od razu zapędziła mnie w najciemniejszy skrawek ogrodu. Te najwyższe obserwowane z Ziemi chmury nieczęsto błądzą po polskim niebie co jeszcze bardziej podniosło mój poziom ekscytacji i satysfakcji po ich ujrzeniu... Warto śledzić portale informujące o takich zjawiskach, bo mało kto zdaje sobie sprawę z tego jak nocne niebo potrafi wspaniale zaskoczyć. I nie tylko nocne...


Zorzę pewnie pamiętacie z jednego z ostatnich wpisów... do tej pory zachwycają mnie te zdjęcia! 

Ale te obłoki srebrzyste też dały fantastyczny spektakl! Szybko znikły wraz z ostatnią łuną zachodzącego słońca, więc tym bardziej się cieszę, że zdążyłem je zobaczyć.

Na dziennym niebie też bywa ciekawie. Tutaj halo w pełnej okazałości...

...czasem też zdarzy się uchwycić kolorowy balon frunący nad głową...


Wiosną idzie się też najeść samych dobroci. W kuchni królowały młode ziemniaczki ze szparagami i wiejskim jajkiem sadzonym oraz najpyszniejsza botwinka, a w ogrodzie... maliny i czereśnie, które zaowocowały pierwszy raz od co najmniej kilku lat. Krzewy żółtych malin rosną na północnych obrzeżach już jakiś czas, ale za każdym razem kapryśnie odmawiały wydania słodkich plonów. Młoda czereśnia jest natomiast córą swojej wielkiej poprzedniczki w której cieniu spędziłem co najmniej pół swojego dzieciństwa, a jej owoce, na prędce zbierane przed napadami żarłocznych szpaków, były najsłodszymi na świecie. Dużą czereśnię musieliśmy jednak wyciąć, ale ostała się jedna zaszczepka, która miesiąc temu uraczyła mnie pierwszym plonem. Może jestem zbyt wrażliwy, ale ileż było wzruszenia przy zrywaniu tych wszystkich owoców. Taki moment, w którym na chwilę wracam pamięcią i wspomnieniami do przeszłych lat, do chwil pełnych tego, czego dziś już nie mam. Dużo myśli i nostalgii plącze się wtedy po głowie...



Zdecydowanie moje dwa ulubione wiosenne obiady!

Sezon truskawkowy też wykorzystany w pełni... Tosty francuskie z truskawkami i lawendą, no coś pysznego!

Malinki do dzisiaj czekają na zbiory i jak najlepsze wykorzystanie. Nie myślałem, że jednym z ulubionych wiosennych hobby będzie właśnie zbieranie własnych malin. Bajka!

Czereśni było dosłownie kilka, ale ich smak w moment zabrał mnie z powrotem do najpiękniejszych chwil mojego dzieciństwa, coś bezcennego.


I tak wszystko płynie w tym moim ogrodzie... Jedno minie, to drugie nadejdzie i tak non stop. Kilka dni temu, zaaferowany dziwnym zapachem padliny, odkryłem charakterystyczne owocniki sromotnika bezwstydnego wzbudzające zachwyt jedynie wśród wszędobylskich much. Nie za przyjemne doświadczenie, ale że nigdy ich u siebie nie widziałem, to potraktowałem je jako małą ciekawostkę przyrodniczą. 


Taki to gość... faktycznie, na pierwszy rzut oka wydaje się być bardzo bezwstydny ;)


Teraz zachwycam się kwitnieniem moich ukochanych budlei, największych przyjaciółek motyli, a także kosaćców syberyjskich, których cebulki wysiałem wczesną wiosną w różnych punktach ogrodu. Cały maj i czerwiec coś kwitnie i za to kocham ten czas w roku...


Jak tu nie piać z zachwytów!

Czerwiec stał w moim ogrodzie radosną żółcią wiesiołków...

...szlachetnymi, różanymi kolorami...

...zapachami z krzewu dzikiej róży...

A teraz z wypiekami na twarzy oglądam kwitnące kosaćce...

...i budlejowe kłosy, które zawsze przyciągają rzesze rusałek i bielinków.


Po zakończonej sesji dorwałem na Kleparzu szafirowe jagódki z których upiekłem kilka pysznych jagodzianek. Udało mi się je sfotografować na tle budzących się do życia kwiatów wielkiej hortensji, której kwitnienie uznaję za początek prawdziwego lata.


I takim obrazkiem można zacząć ogrodowe lato!


Trochę chaosu i dłuższych opowieści jeszcze nikomu nie zaszkodziło. W tym ogrodzie kryję swoje największe wspomnienia, radości i sielanki. Mógłbym o nim pisać bez końca, zwłaszcza że codzienność nieustannie kreuje nowe historyjki, anegdotki i obserwacje. Dziękuję za wytrwanie do końca! Mam nadzieję, że w kolejnym wpisie powrócę na beskidzkie szlaki, bo nie powiem, bardzo mnie ciągnie po tej dłuższej przerwie spowodowanej egzaminami. Miałem ruszyć gdzieś w ten weekend, ale żar lejący się z nieba skutecznie poskromił ów plany...


Życzę Wam takiego słońca... zarówno za oknem, jak i w codziennym życiu!

Moja najpiękniejsza oaza...


Pozdrawiam i do napisania! ;)

Komentarze

  1. Masz szczęście mieszkać w tak cudownej okolicy. Każdym zdjęciem jestem oczarowana i jeszcze nas nakarmiłeś ;).

    Dużo odpoczynku i czekam na kolejne zdjęcia :).

    OdpowiedzUsuń
  2. Czarujesz tymi pięknymi migawkami. Dużo radości, energii i szczęścia niosą ze sobą te obrazy i słowa:)
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak radośnie czytało się Twój wpis. Oczami wyobraźni widziałam jak piękny musi być Twój ogród. Ile wspaniałych i smakowitych wydarzeń zobaczyłam. Najbardziej zauroczył mnie widok kwitnących drzew w "morzu" żółtych rzepaków. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Acha ten młodziak ptaszek to młody kos.

    OdpowiedzUsuń
  5. Gratuluję Maksiu zdanej sesji i cieszę się z Tobą. Piękne, że jesteś tak wrażliwym człowiekiem i doceniasz dary natury. Mieszkasz w uroczym miejscu. Bardzo lubię brzozy i ucieszyłam się widząc je na Twoim zdjęciu. Liście brzozy mają wiele właściwości zdrowotnych. Pierwszy raz, dzięki Tobie, mogłam zobaczyć makolągwę. Pozdrawiam serdecznie i życzę dobrego lipca.

    OdpowiedzUsuń
  6. Gratuluję Ci Maksiu zaliczenia kolejnego roku, pamiętam jak zaczynałeś studia, a tu już piąty rok za Tobą. Twoje miejsce na ziemi to sama magia, oglądam te piękne zdjęcia i trochę Ci zazdroszczę tych widoków, ja mieszkam w bloku i niestety moje widoki są zupełnie inne 😌
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Gratulacje.... jeszcze tylko rok. Piękne zdjęcia jak zwykle, poezja dla oka. Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak to zleciało, jeszcze rok.Jak pięknie piszesz , okolice cudowne, pieknie mieszkasz, cudny ogród, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jesteś człowiekiem wielu talentów . Gratuluję ukończenia piątego roku i życzę udanych wakacji.👍👍👍

    OdpowiedzUsuń
  10. Gratuluję zaliczenia kolejnego roku! Dziękuję za piękną i smaczną relację :) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Co kolejne zdjęcie to większy zachwyt i apetyt na jedzenie. Cudowny ogród i wszystkie jego skarby. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony komentarz!

Translate

Obserwatorzy Bloga

Dziękuję za każdy głos! To mnie motywuje!

Moi psi strażnicy: Rudi (2013-) i Berek (2005-2022)

Kategorie

Podróże W moim ogrodzie Małopolskie Moja poezja Ptaki Wiersze Pola wiosna Zima życzenia 2017 Rośliny Góry Kraków Kwiaty Spacer Grzyby Rynek 2016 Zamek 2019 Grusza Jesień Wiersz Wyniki wakacje Beskid Wyspowy Lato Przemyślenia święta Podróż Roku wielkanoc Inne Kościół Las Wieś 2018 Blog Boże Narodzenie Ciasto Dobczyce Rudi Zachód Słońca Cmentarz Kot Ssaki podsumowania 3. urodziny Beskidy Konkurs Lasek Mama Moje przygody Motyle Owady Planty Podziękowanie Polska Skansen Urodziny W moim domu Wspomnienia 2020 Kiki Nowy Rok Pole Rocznica Ruiny zamku Rzeka Sentymenty Maksa Studia Wiosenno-letnie wyzwanie u Maksa Zalipie Żonkile Artystycznie Chatki Chmury Cudo Kapliczka Koronawirus Leśniczówka Malowane Opowiadanie Pies Puszcza Statystyki Tata Tulipany Wschód Słońca Wspomnienie Wyzwanie urodzinowe Zjawiska pogodowe Śmierć 2021 Bez Candy Chinkali Czosnek niedźwiedzi Droga Fiołki Historia Jan Paweł II Katedra Lanckorona Lekarski Luty Maj Nauka Niebo Niepołomice Panorama Pieniny Plany Pomniki Prezent Przedwiośnie Przepis Ratusz Rozdanie Rzepak Sierpień Skalniak Staw Szlak Wał Ruda Wieża Zioła Śnieg Basia Wójcik Bałtyk Bitwa Bochnia Brzozy Cichawa Czarny bez Dolina Raby Dynia Jabłoń Jedzenie Jezioro Karolina Kózkówna Kazimierz Wielki Krajobraz Krokusy Krościenko Lipa Listopad Majówka Matura Medycyna Morze Mury Muzeum Owoce Pałac Pielgrzymka Pierniczki Polskie bociany Pomnik Pomorskie Pomorze Przebiśniegi Rower Stare Miasto Słońce Talent Tenis Trzy Korony Wawel Wielkopolskie Wisła Wrocław Wycieczka Wypieki Zachwyt Zboża Ziarnopłony Zielono przyroda ptaki na flagach wielka sobota zdjęcia Ścieżka Śląskie 2023 4. urodziny 5 miejsc Akademia Muzyczna Aleja Gwiazd Babia Góra Bazylea Bałwan Berek Biedronka Bieszczady Bocian Boże Ciało Budki Budleja COVID-19 Choinka Clematisy Dolina Prądnika Dolnośląskie Domek Droga krzyżowa Drzewa Dunajec Dwór Ferie Gady Gołoborze Grodkowice Grota Grudzień Hel Hiacynty Jagodzianki Jarmark Kartki Kasztany Kazimierz Klasztor Klomb Kolory Kościół Mariacki Krzewy Krzyż Kukurydza Lipiec Lipnica Murowana Lourdes Marysieńka Miłość Mniszek lekarski Moje zdrowe życie Morwa Most Niedzica Nowodworek Obraz Odlot Ogród Ojców Opis Opowieść Ostrów Lednicki Oznaki wiosny Palma Pandemia Papierówka Papież Papuga Paź królowej Październik Pięknie Plaża Podskale Podziemia Powiśle Dąbrowskie Praktyki Procesja Przygotowania Przyjaciele Pytania Raba Rogale świętomarcińskie Ruduś Ruiny Rzeźby Różaneczniki Różaniec Rękodzieło Sanktuarium Sesja Sielanka Spotkanie Stokrotki Sukiennice Sylwester Syrop Szczawnica Szpaki Szpital Trasa Ukraina Warzywa Wierzby Wojna Wspaniałe Wyprawy Zabawa Zadanie od Maksa Zbiorniki Zdrowo Ziemia Dąbrowska Zmiany jaszczurki jeże purchawice sierpówki Łysa Góra Ślimaki Średniowiecze Święconka Święto Niepodległości Żniwa 10 lat 100000 2015 3 maj 5. urodziny 6. urodziny 7. urodziny 8 lat 9 lat Agnieszka Radwańska Akrostych Album Alfa Altana Amfiteatr Anna Arthur Wellesley Artykuł BMI Balon Bazie Bazylia Bazylika Bałwankowo Berberysy Bezsenność Biało Biało-czerwone Biologia Bitwa pod Grunwaldem Bizony Bobolice Bobry Bociany Bogatka Brusznica Brzozowisko Buraki Bury Bułki Błękit Cele Chabówka Chaczapuri Chaos Chemia Chełm Chleb Chrząszcz Ciastka Ciastka orzechowe Ciężkowice Clafoutis Czarny Staw Czechy Czerwiec Częstochowa Część I Człowiek Dalgona Dawne dzieje Diabelski Kamień Diablak Dla artystów Dla kucharzy Dla poetów Dmuchawiec Dobro Docenione Dolina Białego Drożdżowe Drzewo Dutch baby Dyskusja Dzieciństwo Dziewięćsił Dzień Mamy Fontanny Fotografia Francja Galette des rois Gdańsk Gdów Geografia Gniezno Gondola Gorce Gostynin Gotowanie Gołąb Goździki Grodzisko Grunwald Gubałówka Gwiazdy betlejemskie Góra Skrzynecka Góra Zamkowa Górki Góry Świętokrzyskie Głosowanie Horiatiki Huragan Huśtawka Iglaki Illzach Info Ja w Kuchni Jacuś Jadłospis Jajka Jarmuż Jasna Góra Jednosiwy Jerozolima Jesienne dary ogrodu Jesiony Jezioro Czchowskie Jezioro Dobczyckie Jezioro Rożnowskie Jiaogulan Jubileusz Język polski Kalorie Kalwaria Kanie Karmniki Kawa Kawiarnia Klucz do matury z biologii Koktajle Kolejka Kolekcja Kompot Kompozycja Komunia Święta Konfederacja barska Konie Konkurs Palm Wielkanocnych Kopiec Kraka Korona zapory Kraków-Łagiewniki Krogulec Krowa Krupówki Krzesławice Krzewuszki Krzywa Wieża Krzyż Milenijny Krzyżacy Krzyżówki Książka Księżyc Kuchnia Kujawsko-pomorskie Kundel Kura Kurczak Kurozwęki Kwarantanna Kwiecień Kładki Latarnia Lednica Legendy Lenistwo Lilak Lipnica Literatura London Eye Londyn Lot Lubczyk Lwów Majeranek Makro Marchew Marzec Marzenia Mazowieckie Mazurek Medugorje Melisa Melsztyn Mgła Michałki Mikołaj Kopernik Mirów Misje Mięta Mniszki Mogielica Moi Przyjaciele Molo Monety Mróz Muchomory Muchołówka szara Mural Naleśniki Niebieski Niedziela Palmowa Niegowić Noc Norbertanki Nowy Wiśnicz Obserwacje Odpoczynek Odpowiedzialność Ogień Ojcowski Park Narodowy Olimpiada Omega Opactwo Opole Opolskie Opowieści Oregano Orzechy Ostrów Tumski Owca PDMD Parowar Patriotyzm Pelargonie Pietruszka Pisklęta Piwonie Pizza Plac św. Piotra Plebiscyt Pliszki Pociąg Podbiały Podgrzybki Podhale Podkarpackie Podróż pięciolecia Podziw Pokazy Polecie Pomnik św. Floriana Pomoc Pory roku Potok Powieść Pozdrowienia Poziomki Poznań Praca Praga Prom Prośba Przed Sylwestrem Przemijanie Przerwa Przygoda Przyszłość Pszczoła Pucuś Pustelnia Płazy Radość Refleksje Rejs Rokitnik Rozmaryn Rożnów Rukola Rzadkie Rzeźbiarstwo Rzym Rękawka Rżysko Samosy Sanki Sałatka Seler Sernik Sezon karmnikowy Sierpówka Sir Siła Skamieniałe Miasto Skałka Skocznie Smoleń Sopot Spisz Spokój Stajnia Staropolskie Stetoskop Styczeń Szacunek Szałwia Szczaw Szczepienia Szczepionka Szczepmy się! Szczerze Szczypiorek Szkoła Szlak Orlich Gniazd Szron Szwajcaria Sól Słonecznik Słowacja Słowianie Taize Tamy Tatry Tatrzański Park Narodowy Teatr Topola Toruń Tradycje Tropsztyn Tropy Turbacz Tymianek Ulubione Urbi et Orbi Uście Solne Wadowice Waga Warmińsko-Mazurskie Warsztat Wata cukrowa Watykan Wellington Arch Westerplatte Wetlina Widoki Wielka Brytania Wiewiórka Wieżyca Wigilia Wiszące mosty Witacze Wiązanki Wodospad Wow Wprowadzenie Wrzos Wyjazd Wytrzyszczka Wyzwanie Włochy Włóczęga ZOO Zakopane Zapora Zapowiedź Zasady Zawilce Zawoja Zaćmienie Zaćmienie Księżyca Zbiórka Zdjęcie Zegar Zwierzęta Zwyczaje Złoto dzwoniec filmy kosy magiczny czas porządki rudziki van Gogh Łatwe w uprawie Ławka Łąki Śliwa Ślęża Święci Świętojański Świętokrzyskie Święty Krzyż śpiew śpiew dzwońca św. Szymon święty Mikołaj Żołnierze i polegli Żurawki

Prawa autorskie

Wszystkie moje teksty i zdjęcia na blogu "Świat z mojej perspektywy" są chronione prawem autorskim na mocy: Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystanie ich wymaga mojej zgody!

Agregator blogów przyrodniczych

Rozdane, powędrowało do Janeczki z Chwil Wytchnienia!

Rozdane, powędrowało do Jadzi Kluczyńskiej!

BLOG KULINARNY

TUTAJ ZAGLĄDAM