Podróże #50: Najpiękniejsze zakątki Poznania

Witam!
Tegoroczny wrzesień był, jest i będzie dla mnie miesiącem dość intensywnym, zwłaszcza podróżniczo. Na okrągłą, bo już pięćdziesiątą wirtualną wyprawę, zapraszam Was serdecznie do stolicy, do serca Wielkopolski, czyli do Poznania. Jest to pierwsza część, jak to nazwałem, Wielkopolskiej Trylogii, kolejne części już wkrótce. 😉

Poznań jest jednym z największych i najstarszych miast Polski, mieszka w nim ponad pół miliona ludzi. Słynie on przede wszystkim z dwóch koziołków, które dzień w dzień w południe trykają się na ratuszowej wieży, wyśmienitych rogali świętomarcińskich z białym makiem, bakaliami, a także z bardzo długiej historii, która pozwoliła Poznaniowi stać się jednym z miejsc, gdzie narodziła się Polska.

Nasz spacer zacznijmy od poznańskiego Starego Rynku, który został wytyczony w połowie XIII wieku. Góruje nad nim renesansowy ratusz (wcześniej gotycki) wybudowany na przełomie XIII i XIV wieku. Obecny kształt jest perłą renesansu z XVI wieku. Codziennie w samo południe na wieży ukazują się dwa blaszane koziołki, które trykają się 12 razy. Z wieży ratuszowej codziennie odgrywany jest hejnał Poznania.







Fontanna Prozerpiny

Pręgierz


Fontanna Apolla

Fontanna Marsa

Fontanna Neptuna

Figura św. Jana Nepomucena


Koziołki poznańskie nad zegarem

Waga miejska

Obok ratusza wznoszą się kolorowe domki budnicze z charakterystycznymi podcieniami. Były one niegdyś miejscem, w którym handlowano rybami, świecami i solą.


Kolejnym ciekawym miejscem na poznańskim Starym Rynku jest odwach - wartownia z XVIII wieku, w którym obecnie mieści się Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919.


Idąc od Starego Rynku ulicą Świętosławską dojdziemy pod kościół farny św. Stanisława, czyli Bazylikę MB Nieustającej Pomocy, św. Marii Magdaleny i św. Stanisława Biskupa. Jest to jeden z najbardziej monumentalnych barokowych kościołów w Polsce zbudowany przez jezuitów w XVII wieku.



Ze Starego Rynku możemy się udać w kierunku Góry Przemysła - nieznacznie wyniesionej części poznańskiego Starego Miasta, na której to wznosi się nowo odbudowany Zamek Królewski. Niegdyś stanowił on rezydencję Przemysła II - króla Polski w latach 1295-1296, dzisiaj jest on zaś siedzibą Muzeum Sztuk Użytkowych.


Obok Zamku Królewskiego stoi Kościół św. Antoniego Padewskiego i klasztor franciszkanów z pierwszej połowy XVIII wieku.


U stóp Góry Przemysła stoi Pomnik 15. Pułku Ułanów Poznańskich upamiętniający owy pułk, który wsławił się m.in. walkami z bolszewikami w 1920 roku oraz w 1939 roku w ramach Akcji Poznań.


Nieco na zachód od Góry Przemysła rozlega się duży Plac Wolności na którym 26 I 1919 roku żołnierze wielkopolscy i ich dowódca - gen. Józef Dowbor-Muśnicki złożyli uroczystą przysięgę. Na placu wznoszą się m.in. Fontanna Wolności otwarta w 2012 roku, fontanna Higiei przed Biblioteką Raczyńskich, a od zachodniej strony stoi Arkadia, czyli reprezentacyjny budynek z początku XIX wieku. 27 XII 1918 roku przed budynkiem Arkadii, podczas szturmu na zlokalizowane naprzeciw prezydium policji pruskiej, zginął pierwszy w Poznaniu powstaniec wielkopolski – Franciszek Ratajczak.
 


Fontanna Wolności

Fontanna Higiei


Arkadia




Na rogu ulicy Święty Marcin i alei Niepodległości wznosi się Zamek Cesarski. Jest to ostatnia i najmłodsza rezydencja monarsza w Europie, wybudowana w 1910 roku dla cesarza niemieckiego Wilhelma II. Po I wojnie światowej w Zamku działał m.in. Wydział Matematyczny Uniwersytetu Poznańskiego, którego absolwenci złamali w latach 30-tych XX wieku kod niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma. Obecnie Zamek pełni rolę centrum kultury.



Obok Zamku Cesarskiego mieści się Plac i Park Mickiewicza, których najważniejszymi punktami są niewątpliwie Pomnik Adama Mickiewicza odsłonięty w 1960 roku, Pomnik Ofiar Czerwca 1956 - Poznańskie Krzyże, który upamiętnia pierwszy w PRL-u strajk generalny i demonstracje uliczne, a także Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki z początku XX wieku.




Ze Starego Rynku można również powędrować w przeciwną stronę, w kierunku Ostrowa Tumskiego, czyli jedynej pozostałej w Poznaniu wyspy na Warcie. Najważniejszym miejscem na nim jest katedra - Bazylika archikatedralna Świętych Apostołów Piotra i Pawła. Jest ona pierwszą polską katedrą, wybudowano ją już w 968 roku.

Warta



Wnętrze katedry

Obok katedry wznosi się kościół Najświętszej Marii Panny. W tym miejscu niegdyś znajdowało się palatium Mieszka I.



Wędrując dalej, mijamy most Biskupa Jordana na Cybinie, a po przejściu kolejnych kilkudziesięciu metrów docieramy pod mural 3D w dzielnicy Śródka, który opowiada historię owej dzielnicy. Znajdziemy tam księcia, hejnalistę, kota, czy sklepik rzeźnika. Mural został wybrany jednym z 7 Nowych Cudów Polski.

Most na Cybinie

Mural 3D

Bardzo ważnym miejscem na mapie Poznania jest Jezioro Maltańskie, które stanowi jeden z najsłynniejszych torów kajakarskich i wioślarskich na świecie.
Wzdłuż północnego brzegu Jeziora Maltańskiego biegnie trasa kolejki parkowej Maltanka, która można dojechać do Nowego ZOO. Trasa mierzy sobie około 3,8 km. Kolejka kursuje codziennie od końca kwietnia do końca września. Obecnie wagoniki są ciągnięte m.in. przez parowóz Borsig z 1925 roku.

Zdjęcia zrobione podczas przejazdu kolejką


A kolejka prezentuje się tak...



Poznań jest przepięknym miastem, które naprawdę warto poznać i odkryć. Na zakończenie nie mogłoby się obyć bez słodkości, wiadomo bowiem, że miasto to słynie z rogali świętomarcińskich z nadzieniem z białego maku i bakalii. Ponoć najlepsze rogale można zakupić na jednym z rogów Starego Rynku u pani Hanny Piskorskiej.
I chyba to prawda, bo były wspaniałe...



Mam nadzieję, że podobał Wam się dzisiejszy spacer... Tymczasem pozdrawiam Was bardzo serdecznie i do napisania! 😉😊

Komentarze

  1. Poznań przeze mnie jeszcze nie odkryty :)

    OdpowiedzUsuń
  2. W Poznaniu byłam jeszcze w "epoce przedangielskiej" czyli wieki temu;)
    Pięknie to przedstawiłeś! Mural 3D jest FANTASTYCZNY!!! A ile tam fontann;))
    Ps. no i nabrałam apetytu na takie słodkości! One też są znane w mojej Bydgoszczy:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak wszystko ułoży się po myśli, to 28.09 będę w Poznaniu

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne zdjęcia Maksiu nam tu pokazałeś. Ja już nie pamiętam kiedy byłam w Poznaniu, całe lata temu, a i tylko kręciłam się po centrum więc wielu z tych miejsc nie widziałam. Dziękuję Ci za ta wycieczkę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Marzy mi się wycieczka do Poznania. Nawet zastanawiałam się kiedyś nad spędzeniem wakacji w tamtych stronach. Uwielbiam czytać o historii Polski, a w Poznaniu jest tyle ciekawych miejsc z nią związanych.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie byłam w Poznaniu:))piękne miasto i wspaniale go pokazujesz:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeśli chodzi o Wielkopolskę, to zapraszam do najstarszego miasta - Kalisza, a po drodze do Zamku w Gołuchowie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. W Poznaniu by;łam tylko raz i to daaawno temu

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie byłam i żałuję, bo słyszałam, że to piękne miasto.
    Tak bardzo brakuje mi podróży, wycieczek, wyjazdów.
    Piękna foto-relacja Maksymilianie 🤗
    I imię cudne😀
    Pozdrawiam serdecznie na miły weekend 🙋

    OdpowiedzUsuń
  10. Kocham to miasto i bywam dam dosyć często u córki, ale patrząc na Twoje piękne fotki widzę, że kilku miejsc jeszcze nie odwiedziłam. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie byłam a tyle tam piękna. Twoja wspaniała relacja szczerze mnie zachęciła do odwiedzenia tęgi miasta.

    OdpowiedzUsuń
  12. Poznań jest pięknym miastem. Byłam kilka razy i bardzo miło wspominam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. W Poznaniu byłam ponad 30 lat temu ... piękne miasto :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziękuję za piękną wycieczkę.W Poznaniu byłam w szkole podstawowej i pamiętam tylko koziołki.Korzystaj Maks z ostatnich dni wakacji bo niedługo zacznie się wkuwanie .Pewnie na pierwszy ogień pójdzie anatomia.
    Miłej niedzieli życzę

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękny wirtualny spacer nam zaserwowales, to piękne miasto, powinnam się wybrać jeszcze kiedys. Ten mural to świetna rzecz☺

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękne miasto. Cudowne te kamieniczki. Świetna wycieczka Maks, dla mnie również, bo Poznania nigdy nie odwiedziłam:)

    OdpowiedzUsuń
  17. W Poznaniu też jeszcze nie byłam. Ładne miasto. Może kiedyś nadrobię wszystkie podróże..

    OdpowiedzUsuń
  18. Cieszę się Maksie że odwiedziłeś moje ukochane miasto i pięknie je przedstawiłeś. Na Placu Wolności zawsze karmiłam gołębie, Maltanką też jeździłam... nie wiem czy teraz również zatrzymuje się na stacjach Balbina i Ptyś;)
    Ciekawa jestem następnych miast, może zwiedziłeś Gniezno i Kalisz?
    Pozdrawiam Cię cieplutko w ten chłodny poranek:)

    OdpowiedzUsuń
  19. W Poznaniu też jeszcze nie byłam. Tym bardziej jestem Ci wdzięczna za kolejną super wirtualną wycieczkę :-)
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Wspaniała wycieczka, chociaz tak mogę zobaczyć te cudeńka bo prawdopodobnie nie zobacze.Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  21. Piękne miasto, zdjęcia jak zawsze wspaniale wszystko oddają, pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
  22. Lubię Poznań z radością dzięki twojemu postowi odwiedziłam go po raz kolejny:)

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo lubię wirtualne wycieczki z Tobą, Maksiu - czuję się, jakbym sama była w tych miejscach.
    Pozdrowienia niedzielne.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ależ w tym Poznaniu jest dużo miejsc do obejrzenia. Twoje zdjęcia zachęcają do odwiedzin tego miasta. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Super spacer. Nie byłam w Poznaniu, nie złożyło się, tym bardziej obejrzałam Twoje zdjęcia z zainteresowaniem. Mnóstwo miejsc do zwiedzania i każdy znajdzie swoje klimaty. Dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Tym wpisem przypomniałeś mi że byłam kiedyś w Poznaniu. Szkoda że wcześniej nie przygotowałam się do zwiedzania bo widzę że wiele rzeczy nie widziałam które były godne odwiedzenia. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
  27. Pięknie przedstawiłeś stolicę Wielkopolski!!! Spacerowało mi się z wielką ciekawością. Interesujące miejsca pokazałeś w ciekawych ujęciach obiektywu. Byłam kilka lat temu w Poznaniu, ale krótko i mało pozwiedzałam. Dziękuję Ci Maksiu za ten dzisiejszy niedzielny spacer:))

    OdpowiedzUsuń
  28. Poznań znam bardzo dobrze i miejsca, które opisałeś nie są mi obce :))) Studiowałam tam :)) Nie lubię jednak tego miasta, a jego jedyny plus to pyszne rogale Marcińskie :) Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  29. Piękny jest Poznań w Twoim obiektywie. Udany spacer, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  30. Dziękuję za wspaniałą wycieczkę. Świetne kadry.:)
    Nigdy nie byłam jeszcze w Poznaniu, ale jest oczywiście na naszej liście.
    Pozdrawiam Cię niedzielnie.

    OdpowiedzUsuń
  31. Pięknie udokumentowałeś tę wyprawę. Dla mnie chyba na zawsze hasło "Poznań" będzie równoznaczne z Międzynarodowymi Targami, czyli piekielnym zmęczeniem i...upałem.
    Miłego;)

    OdpowiedzUsuń
  32. Z fotek widać że to piękne miasto,jest co oglądać.

    OdpowiedzUsuń
  33. W moich stronach byłeś :)) Super. Cieszę się, że podobało się Tobie w Poznaniu ... to fajne miasto, tylko ma ostatnimi laty pecha do tych, co nim rządzą ...

    OdpowiedzUsuń
  34. Fontanna Wolności jest piękna :) Może kiedyś się tam wybiorę, zwłaszcza, że nigdy nie byłam w tamtych stronach :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Cudnie <3 Połaziłabym :) Dawno w Poznaniu nie byłam, a na prawdziwym zwiedzaniu chyba wcale.

    OdpowiedzUsuń
  36. Wspaniała fotorelacja! Przepięknie uchwyciłeś uroki tego miasta. Bardzo chciałabym się tam wybrać, bo jeszcze nie byłam.

    OdpowiedzUsuń
  37. Poznań uwielbiam i często w nim bywam. Wspaniała fotorelacja :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Wspaniała wycieczka Maks, bardzo dziękuję za fotorelację.:)

    OdpowiedzUsuń
  39. miło było się przejśc w poniedziałkowy poranek. Bardzo sypatycznie i ciekawie. Pozdrawiam z uśmiechem.

    OdpowiedzUsuń
  40. Piękne kadry z Poznania . Poznań jest mi dobrze znany . Najbliższe duże miasta od miejsca mojego zamieszkania to właśnie Poznań , Szczecin i Koszalin. Wspaniałą miałeś wycieczkę. Miłego dnia 😊

    OdpowiedzUsuń
  41. w Poznaniu niestety byłam tylko przejazdem, ale mam nadzieję, że kiedyś nadrobię, więc dziękuję bardzo za ta piękną wirtualną podróż :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Nowoczesna architektura jest piękna, ale ta stara ma duszę i ten swój klimat...cudne miejsca.

    OdpowiedzUsuń
  43. piękna i ciekawa foto-relacja. Mamy nadzieję, że spędziłeś ciewkawie czasu, jesteś teraz wypoczęty, bo i wyzwania czekają na Ciebie

    OdpowiedzUsuń
  44. Wspaniała fotorelacja! Całkiem niedawno byłam w Poznaniu i mogłam osobiście odwiedzić wiele z tych miejsc. Objadłam się też rogalami - są przepyszne!
    Serdeczności Maksiu :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Oj muszę się wybrać do Poznania jeszcze raz bo znam go tylko z ZOO i Palmiarni a widzę, że to piękne miasto :)

    OdpowiedzUsuń
  46. Przepiękne kamieniczki widzę na Rynku :) Mnie jak do tej pory było nie po drodze do Poznania , aczkolwiek chciałabym zwiedzić to piękne miasto :)

    OdpowiedzUsuń
  47. Mieszkałam w Poznaniu przez 10 miesięcy! Przepiękne zdjęcia! Pozdrawiam!^^

    OdpowiedzUsuń
  48. Jakiś czas temu byłem w Poznaniu. Jednak bez bicia przyznam, że widziałem o wiele mniej niż Ty. Bardzo miła wirtualna wycieczka. :)

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  49. W Poznaniu bylam tylko raz. Na wycieczce szkolnej

    OdpowiedzUsuń
  50. Super ujęcia :) szczególnie spodobał mi się mural 3D :):)

    OdpowiedzUsuń
  51. Byłam raz w Poznaniu, zwiedziliśmy wtedy fort VII, gdzie przetrzymywali tzw. salezjańską piątkę. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  52. Bardzo fajna wirtualna wycieczka.:)

    OdpowiedzUsuń
  53. Fantastyczna fotorelacja. Poznań, Wrocław, Gdańsk, Warszawa, Kraków.......... przepiękne polskie miasta, które powinien zobaczyć każdy Polak.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  54. Byłam w Poznaniu jakiś czas temu i bardzo miło wspominam tamten krótki pobyt. Pokazałeś miejsca, które słabo pamiętam. Super zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  55. Też jeszcze nie byłam w Poznaniu, mam nadzieję, że jeszcze będę miała okazję.
    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  56. Byłam, ale nie we wszystkich tych miejscach :-) Piękna wycieczka :-)

    OdpowiedzUsuń
  57. Raz byłam w Poznaniu, ale nie żeby zwiedzać, a tak to tylko zdarzało mi się przez niego przejeżdżać ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony komentarz!

ARCHIWUM POSTÓW

Pokaż więcej

Translate

Obserwatorzy Bloga

Dziękuję za każdy głos! To mnie motywuje!

Moi psi strażnicy: Rudi (2013-) i Berek (2005-2022)

Kategorie

W moim ogrodzie Podróże Małopolskie Moja poezja Ptaki Wiersze Pola Zima wiosna 2017 Rośliny życzenia Kraków Kwiaty Spacer Grzyby Rynek 2016 Zamek 2019 Góry Jesień Wiersz Wyniki wakacje Grusza Lato Przemyślenia święta Podróż Roku Inne Kościół Las Wieś wielkanoc 2018 Blog Boże Narodzenie Ciasto Dobczyce Rudi Zachód Słońca Cmentarz Kot Ssaki podsumowania 3. urodziny Konkurs Lasek Mama Moje przygody Motyle Owady Planty Podziękowanie Polska Skansen Urodziny W moim domu Wspomnienia 2020 Kiki Nowy Rok Pole Rocznica Ruiny zamku Rzeka Sentymenty Maksa Studia Wiosenno-letnie wyzwanie u Maksa Zalipie Żonkile Artystycznie Beskid Wyspowy Chatki Chmury Cudo Kapliczka Koronawirus Leśniczówka Malowane Opowiadanie Pies Puszcza Statystyki Tata Tulipany Wschód Słońca Wspomnienie Wyzwanie urodzinowe Zjawiska pogodowe Śmierć 2021 Beskidy Bez Candy Chinkali Droga Historia Jan Paweł II Katedra Lanckorona Lekarski Luty Maj Nauka Niepołomice Panorama Pieniny Plany Pomniki Prezent Przedwiośnie Przepis Ratusz Rozdanie Sierpień Skalniak Staw Szlak Zioła Śnieg Basia Wójcik Bałtyk Bitwa Bochnia Brzozy Cichawa Czosnek niedźwiedzi Dolina Raby Dynia Fiołki Jabłoń Jedzenie Jezioro Kazimierz Wielki Krajobraz Krokusy Krościenko Lipa Listopad Majówka Matura Medycyna Morze Mury Muzeum Niebo Pałac Pielgrzymka Pierniczki Polskie bociany Pomnik Pomorskie Pomorze Przebiśniegi Rower Rzepak Stare Miasto Słońce Talent Tenis Trzy Korony Wawel Wał Ruda Wielkopolskie Wieża Wisła Wrocław Wycieczka Zachwyt Zboża Ziarnopłony Zielono przyroda ptaki na flagach wielka sobota zdjęcia Ścieżka Śląskie 2023 4. urodziny 5 miejsc Akademia Muzyczna Aleja Gwiazd Babia Góra Bazylea Bałwan Berek Biedronka Bieszczady Bocian Boże Ciało Budki Budleja COVID-19 Choinka Clematisy Czarny bez Dolina Prądnika Dolnośląskie Domek Drzewa Dunajec Dwór Ferie Gady Gołoborze Grodkowice Grota Grudzień Hel Hiacynty Jagodzianki Jarmark Karolina Kózkówna Kartki Kasztany Kazimierz Klasztor Klomb Kolory Kościół Mariacki Krzewy Krzyż Kukurydza Lipiec Lipnica Murowana Lourdes Marysieńka Miłość Moje zdrowe życie Morwa Most Niedzica Nowodworek Obraz Odlot Ogród Ojców Opis Opowieść Ostrów Lednicki Owoce Oznaki wiosny Palma Pandemia Papierówka Papież Papuga Paź królowej Październik Pięknie Plaża Podskale Podziemia Powiśle Dąbrowskie Praktyki Procesja Przygotowania Przyjaciele Pytania Raba Rogale świętomarcińskie Ruduś Ruiny Rzeźby Różaneczniki Różaniec Rękodzieło Sanktuarium Sesja Sielanka Spotkanie Stokrotki Sukiennice Sylwester Syrop Szczawnica Szpaki Szpital Trasa Ukraina Warzywa Wierzby Wojna Wspaniałe Wypieki Wyprawy Zabawa Zadanie od Maksa Zbiorniki Zdrowo Ziemia Dąbrowska Zmiany jaszczurki jeże purchawice sierpówki Łysa Góra Ślimaki Średniowiecze Święconka Święto Niepodległości Żniwa 10 lat 100000 2015 3 maj 5. urodziny 6. urodziny 7. urodziny 8 lat 9 lat Agnieszka Radwańska Akrostych Album Alfa Altana Amfiteatr Anna Arthur Wellesley Artykuł BMI Balon Bazie Bazylia Bazylika Bałwankowo Berberysy Bezsenność Biało Biało-czerwone Biologia Bitwa pod Grunwaldem Bizony Bobolice Bobry Bociany Bogatka Brusznica Brzozowisko Buraki Bury Bułki Błękit Cele Chabówka Chaczapuri Chaos Chemia Chełm Chleb Chrząszcz Ciastka Ciastka orzechowe Ciężkowice Clafoutis Czarny Staw Czechy Czerwiec Częstochowa Część I Człowiek Dalgona Dawne dzieje Diabelski Kamień Diablak Dla artystów Dla kucharzy Dla poetów Dmuchawiec Dobro Docenione Dolina Białego Droga krzyżowa Drożdżowe Drzewo Dutch baby Dyskusja Dzieciństwo Dziewięćsił Dzień Mamy Fontanny Fotografia Francja Galette des rois Gdańsk Gdów Geografia Gniezno Gondola Gorce Gostynin Gotowanie Gołąb Goździki Grodzisko Grunwald Gubałówka Gwiazdy betlejemskie Góra Skrzynecka Góra Zamkowa Górki Góry Świętokrzyskie Głosowanie Horiatiki Huragan Huśtawka Iglaki Illzach Info Ja w Kuchni Jacuś Jadłospis Jajka Jarmuż Jasna Góra Jednosiwy Jerozolima Jesienne dary ogrodu Jesiony Jezioro Czchowskie Jezioro Dobczyckie Jezioro Rożnowskie Jiaogulan Jubileusz Język polski Kalorie Kalwaria Kanie Karmniki Kawa Kawiarnia Klucz do matury z biologii Koktajle Kolejka Kolekcja Kompot Kompozycja Komunia Święta Konfederacja barska Konie Konkurs Palm Wielkanocnych Kopiec Kraka Korona zapory Kraków-Łagiewniki Krogulec Krowa Krupówki Krzesławice Krzewuszki Krzywa Wieża Krzyż Milenijny Krzyżacy Krzyżówki Książka Księżyc Kuchnia Kujawsko-pomorskie Kundel Kura Kurczak Kurozwęki Kwarantanna Kwiecień Kładki Latarnia Lednica Legendy Lenistwo Lilak Lipnica Literatura London Eye Londyn Lot Lubczyk Lwów Majeranek Makro Marchew Marzec Marzenia Mazowieckie Mazurek Medugorje Melisa Melsztyn Mgła Michałki Mikołaj Kopernik Mirów Misje Mięta Mniszek lekarski Mniszki Mogielica Moi Przyjaciele Molo Monety Mróz Muchomory Muchołówka szara Mural Naleśniki Niebieski Niedziela Palmowa Niegowić Noc Norbertanki Nowy Wiśnicz Obserwacje Odpoczynek Odpowiedzialność Ogień Ojcowski Park Narodowy Olimpiada Omega Opactwo Opole Opolskie Opowieści Oregano Orzechy Ostrów Tumski Owca PDMD Parowar Patriotyzm Pelargonie Pietruszka Pisklęta Piwonie Pizza Plac św. Piotra Plebiscyt Pliszki Pociąg Podbiały Podgrzybki Podhale Podkarpackie Podróż pięciolecia Podziw Pokazy Polecie Pomnik św. Floriana Pomoc Pory roku Potok Powieść Pozdrowienia Poziomki Poznań Praca Praga Prom Prośba Przed Sylwestrem Przemijanie Przerwa Przygoda Przyszłość Pszczoła Pucuś Pustelnia Płazy Radość Refleksje Rejs Rokitnik Rozmaryn Rożnów Rukola Rzadkie Rzeźbiarstwo Rzym Rękawka Rżysko Samosy Sanki Sałatka Seler Sernik Sezon karmnikowy Sierpówka Sir Siła Skamieniałe Miasto Skałka Skocznie Smoleń Sopot Spisz Spokój Stajnia Staropolskie Stetoskop Styczeń Szacunek Szałwia Szczaw Szczepienia Szczepionka Szczepmy się! Szczerze Szczypiorek Szkoła Szlak Orlich Gniazd Szron Szwajcaria Sól Słonecznik Słowacja Słowianie Taize Tamy Tatry Tatrzański Park Narodowy Teatr Topola Toruń Tradycje Tropsztyn Tropy Turbacz Tymianek Ulubione Urbi et Orbi Uście Solne Wadowice Waga Warmińsko-Mazurskie Warsztat Wata cukrowa Watykan Wellington Arch Westerplatte Wetlina Widoki Wielka Brytania Wiewiórka Wieżyca Wigilia Wiszące mosty Witacze Wiązanki Wodospad Wow Wprowadzenie Wrzos Wyjazd Wytrzyszczka Wyzwanie Włochy Włóczęga ZOO Zakopane Zapora Zapowiedź Zasady Zawilce Zawoja Zaćmienie Zaćmienie Księżyca Zbiórka Zdjęcie Zegar Zwierzęta Zwyczaje Złoto dzwoniec filmy kosy magiczny czas porządki rudziki van Gogh Łatwe w uprawie Ławka Łąki Śliwa Ślęża Święci Świętojański Świętokrzyskie Święty Krzyż śpiew śpiew dzwońca św. Szymon święty Mikołaj Żołnierze i polegli Żurawki

Prawa autorskie

Wszystkie moje teksty i zdjęcia na blogu "Świat z mojej perspektywy" są chronione prawem autorskim na mocy: Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystanie ich wymaga mojej zgody!

Agregator blogów przyrodniczych

Rozdane, powędrowało do Janeczki z Chwil Wytchnienia!

Rozdane, powędrowało do Jadzi Kluczyńskiej!

BLOG KULINARNY

TUTAJ ZAGLĄDAM