sobota, 14 marca 2015

Podróże #6: Muzeum Etnograficzne w Krakowie - tradycje Małopolski

Witam! Jeśli macie czas, to bardzo chciałbym Was zaprosić na długą wycieczkę po Muzeum Etnograficznym i Placu Wolnica w Krakowie.
Byłem tam przed Bożym Narodzeniem. Nie wszystkie zdjęcia są ostre, bo przewodnik tak się śpieszył, a nie tylko ja robiłem zdjęcia.
Opisy pod zdjęciami.
Oczywiście zapraszam Was tam, bo warto! :)

Życzę miłego czytania i oglądania:

Kościół Bożego Ciała na rogu Placu Wolnica

Pomnik - "Trzej grajkowie" na Placu Wolnica

Ratusz na Placu Wolnica, w którym jest Muzeum Etnograficzne

Buty z włosiem renifera z 2. połowy XIX wieku

Przód małopolskiej chałupy z początku XX wieku

Tradycyjna chatka podhalańska

Drewniana, przydrożna kapliczka z Jezusem z XIX wieku

Wnętrze klasy z lat 30. XX wieku (tablica, liczydło, ławki, krzyż, godło, portrety ówczesnego prezydenta Ignacego Mościckiego i Józefa Piłsudskiego)

Drewniany kościół (miniatura)

Tradycyjny piec garncarski i gliniane garnki z początku XX wieku

Tablica i liczydło

Piec z małopolskiej chaty

Wnętrze jednego z pokoi w chatce małopolskiej

Siatka na przepiórki i kuropatwy

Klatka na przepiórki i kuropatwy

Strzelba myśliwska z XX wieku

Metody łapania ptaków (obrazki z początku XX w.)

Obrazek dotyczący bartnictwa

Narzędzia do pracy rolnej z połowy XX wieku

Tradycyjne ule (robione ręcznie)

Łopatki do zbierania jagód

Wełniane rękawiczki

Tradycyjne nożyce do strzyżenia owiec

Drewniane skrzypce i dudy małopolskie z lat 20. XX wieku

Podłaźniczki - ścięte czubki jodły ozdobione ręcznie i zawieszone ze stropu pochodzące z Podhala z XX wieku

Gwiazda, którą ozdabiano wejścia do domu

Formy do "pieczenia" opłatków

Pająki - dekoracje zwisające ze stropu - drewniane podłaźniczki

Światy - ozdoby z opłatków: opłatki tnie się nożykami na kształt różnych figur, po czym skleja się je śliną

Zdjęcia przedstawiające tradycje bożonarodzeniowe w Małopolsce

Dzielenie się opłatkiem podczas małopolskiej Wigilii (dużo siana pod obrusem, siano w rogu izby)

Szopka z lat 70. XX wieku

Święty kąt w małopolskiej izbie (miejsce dla Boga, miejsce święte)

8 komentarzy:

  1. Bardzo lubię takie muzea :)))) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też je bardzo lubię. Zawsze można dowiedzieć się coś ciekawego o przodkach. Pozdrawiam! :)))

      Usuń
  2. Ciekawy reportaz i zdjecia o tradycjach Malopolski. Nie sa mi za bardzo znane.
    Ja tez lubie skoki narciarskie, ogladam prawie wszystkie razem z mezem. Trzymamy kciuki za polskich skoczkow i cieszymy sie zawsze wygrana.
    Dziekuje za komentarz i pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli będziesz kiedyś w Polsce, koniecznie musisz zobaczyć Kraków, bo jest to cudowne miasto!
      Bardzo się cieszę, że bloga czytają też ci, co lubią skoki narciarskie.
      Pozdrawiam! :) :)

      Usuń
  3. Tego muzeum w Krakowie jeszcze nie odwiedziłam, ale sobie obiecuję, że się wybiorę, widzę, że warto. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę warto! Eksponaty mogą być inne, ponieważ ja byłem na wystawie o Bożym Narodzeniu w Małopolsce. Jak pisze na stronie muzeum, mają tam ponad 100 tysięcy eksponatów! Więc naprawdę warto! :)

      Usuń
  4. Przy takich ławkach się uczyłam w podstawówce. Koniecznie musisz odwiedzić Malowaną Wieś- Zalipie w Małopolsce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłem tam! Może nawet dodam relację z tego miejsca. :)
      Pozdrawiam! :)

      Usuń

Każdy komentarz będzie dla mnie wskazówką, co mam robić, aby blog był jeszcze lepszy.
Bardzo Ci dziękuję za każdy pozostawiony komentarz! :)