Podróże #51: Gniezno

Witam!
Czas płynie nieubłaganie, zostały mi jeszcze niecałe dwa tygodnie wakacji, a potem? potem to się zacznie... wielka studencka przygoda. Zanim jednak owa przygoda się rozpocznie, to zapraszam Was serdecznie na drugą część "Wielkopolskiej Trylogii"; tym razem powędrujemy do Gniezna, czyli pierwszej stolicy Polski.
Gniezno leży na północny wschód od Poznania (któremu poświęciłem ostatni wpis). Oba miasta łączy szlak kolejowy, dzięki któremu bez większych problemów, zwłaszcza przewozami regionalnymi, można sobie podróżować między nimi.

Co mówi legenda o powstaniu Gniezna?
Gdy zaś (Lech) ze swoim potomstwem wędrował przez rozległe lasy, gdzie teraz istnieje królestwo polskie, przybywszy wreszcie do pewnego uroczego miejsca, gdzie były bardzo żyzne pola, wielka obfitość ryb i dzikiego zwierza, tamże rozbił swe namioty. A pragnąc tam zbudować pierwsze mieszkanie, aby zapewnić schronienie sobie i swoim rzekł „Zbudujmy gniazdo”! Stąd i owa miejscowość aż do dzisiaj zwie się Gniezno, to jest „budowanie gniazda”.

Najważniejszym punktem na gnieźnieńskiej mapie jest niewątpliwie wznosząca się na Wzgórzu Lecha archikatedra, czyli Bazylika prymasowska Wniebowzięcia NMP i św. Wojciecha. Swoją historią sięga ona końca X wieku, kiedy to na tym miejscu stała romańska rotunda.
 
Katedra widziana z płyty rynku



Polskie godła na ulicy Tumskiej


 
Dzwon bł. Bogumiła przy katedralnych murach


Relikwiarz św. Wojciecha


Prócz samego wnętrza katedry, warto zobaczyć Drzwi Gnieźnieńskie z drugiej połowy XII wieku (wykonane za panowania księcia Mieszka Starego) ukazujące żywot św. Wojciecha - pierwszego patrona Polski, który został zamordowany przez Prusów podczas misji chrystianizacyjnej w 997 roku, a także podziemia, w których można podziwiać m.in. zachowane fundamenty dawnej katedry romańskiej.

Drzwi Gnieźnieńskie

Fragmenty posadzki katedry z XI wieku

Grobowce

Grobowiec Radzima Gaudentego - brata św. Wojciecha i pierwszego arcybiskupa gnieźnieńskiego

Nekropolia niektórych prymasów i arcybiskupów gnieźnieńskich (m.in. Krasicki)

Ołtarz w podziemiach, który został wybudowany niedawno - odbywa się przy nich jedna msza w roku, w Zaduszki

Obok archikatedry wznosi się prawie 9-metrowy pomnik Bolesława Chrobrego (powtórnie odsłonięty w 1985 roku), zaś od strony wież, nieco niżej, rozlega się duży plac św. Wojciecha.


Katedra widziana z placu św. Wojciecha

Oprócz zwiedzenia katedry, w Gnieźnie warto również pospacerować płytą niewielkiego, lecz urokliwego rynku, zobaczyć kościół NMP Królowej Polski z XIX wieku obok którego wznosi się pomnik św. Wojciecha, a także podejść pod pomnik Przemysła II w Parku Kościuszki, który znajduje się naprzeciw dworca kolejowego.

Rynek gnieźnieński



Kościół NMP Królowej Polski

Pomnik św. Wojciecha

Pomnik Przemysła II

Mam nadzieję, że ten krótki spacer po pierwszej polskiej stolicy Wam się spodobał. Żegnam Was gnieźnieńskimi króliczkami, rozsianymi po Gnieźnie niczym krasnale we Wrocławiu.
Dziękuję za liczne komentarze pod ostatnimi wpisami, pozdrawiam serdecznie i do napisania! 😉😊



Komentarze

  1. Byłam w tylu miejscach, a w Gnieźnie nie byłam...
    Dziękuję Ci za wspaniałą wycieczkę.
    Króliczki - słodasy :)
    Moc pozdrowień posyłam.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Trzeba było na kawę wpaść ;) Pozdrawiam z okolic Gniezna :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam tam jeden raz - na wycieczce klasowej w liceum;))
    Króliczków nie kojarzę, więc chyba są w miarę świeże:)
    Fajna wyprawa:)
    Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakoś nie trafiłam nigdy do Gniezna, więc z przyjemnością przeczytałam Twój post i obejrzałam zdjęcia. Dziękuje za tę wycieczkę.
    Serdeczności;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniała wycieczka po naszej pierwszej stolicy, bardzo ciekawy opis i piękne zdjęcia. Ja niestety nie maiłam przyjemności gościć w Gnieźnie ale spacerując wirtualnie w Twoim towarzystwie, czuję się tak jakbym była tam nie raz :-) Poznań też przedstawiałeś niezwykle interesująco :-) Pozdrawiam milutko!

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuje za wycieczkę po Gnieźnie oj baaardzo dawno tam byłam

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję za wspaniałą wycieczkę. Miło było powspominać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. W zasadzie w Gnieźnie byłam dwa razy i zawsze tylko przejazdem. Ostatnio, rok temu, przejeżdżałam koło katedry około północy więc tyle miałam zwiedzania :) Fajnie, że dzięki Twoim zdjęciom Maksiu i relacji, mogłam zobaczyć więcej i dowiedzieć się ciekawych rzeczy. Pozdrawiam gorąco.

    OdpowiedzUsuń
  9. Z przyjemnością czytam i oglądam, super wycieczka.:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Kolejne piękne miasto zwiedziłam razem z Tobą:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  11. no to miałeś bardzo aktywny czas widzę :) super!

    OdpowiedzUsuń
  12. Wspaniała wycieczka i pięknie wszystko uwiecznione na foto:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Gniezno jest piękne! Byłam tam kilka lat temu.

    OdpowiedzUsuń
  14. Przyjemnie się czyta :) Piękne zdjęcia! W Gnieźnie jeszcze nie byłam, chyba czas zaplanowac sobie podróż.

    OdpowiedzUsuń
  15. Byłam w Gnieźnie, zauroczylam się 😀
    Twoje podróże ciekawe i pełne obserwacji, zdjęć i wrażeń 🙋
    Pozdrawiam najserdeczniej na miłe kolejne dni🌞

    OdpowiedzUsuń
  16. Nigdy tam nie byłam, także dziękuję za wycieczkę. Wykorzystaj na maksa ten czas wolny. Potem będzie jeszcze ciekawiej, na bank będzie ciekawie. :) Pozdrawiam cieplutko. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo spodobała mi się ta wirtualna wycieczka po naszej pierwszej stolicy.
    Uściski posyłam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Miło było powspominać, ale i też zobaczyć nowe miejsca. Byłam w Gnieźnie w szkole podstawowej, wiele lat temu. Pozdrawiam Maksiu i dziękuję za kolejną ciekawą relację.

    OdpowiedzUsuń
  19. Byłam w Gnieźnie. Powróciły miłe wspomnienia . Pozdrawiam serdecznie 😊

    OdpowiedzUsuń
  20. Nigdy nie odwiedziłam tego miasta ,ale dzięki Twojej wyczerpującej relacji ,wirtualnej co prawda ale zwiedziłam i jest co podziwiać :))
    Super wszystko opisane i obfocone.
    Pozdrawiam ciepło i życzę sukcesów w pobieraniu nauki 😊

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziękuję ,że mnie oprowadziłeś po Gnieźnie:)nigdy tam nie byłam:))pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo dziękuję za ten cudowny post z przepięknymi zdjęciami.
    Jak pewnie pamiętasz, Gniezno mnie oczarowało.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  23. Hahahahaha :))) Byłeś w moim rodzinnym mieście :))))) I nawet malutki fragment mojego Liceum załapał się na zdjęcia :))))). No całkiem fajnie opisałeś moje rodzinne Gniezno, chociaż dodałabym jeszcze troszkę innych rzeczy do listy zwiedzania :)))). A zzieleniałe króliki to gnieźnieńska zmora - są z tak słabego materiału wykonane (a kosztowały baaaaardzo dużo), że wystarczyło by kilka piesków zaznaczyło teren i króliki straciły urok. Mama mówiła mi ostatnio, że Miasto nie wie jak ten nieestetyczny problem rozwiązać, a króliki brzydną z dnia na dzień
    :(. Pozdrawiam Maks :))

    OdpowiedzUsuń
  24. Serdeczne dzięki za kolejną wirtualną wycieczkę :-)
    Drzwi Gnieźnieńskie przykuły moją uwagę!Niesamowite!
    serdecznie pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Byłam...Widziałam...Dawno temu...;o)

    OdpowiedzUsuń
  26. Byłam w Gnieźnie kilka lat temu.
    Najbardziej spodobały mi się Drzwi Gnieźnieńskie

    OdpowiedzUsuń
  27. Fantastyczny wypad do dawnej stolicy naszego kraju. Pomnik Przemysla II jest śliczny. I te króliczki gnieźnieńskie 😃 Urocze. Mam nadzieję że kiedyś odwiedzę Gniezno, przepiękne miasto .

    OdpowiedzUsuń
  28. Piękne, historyczne i bardzo polskie miasto. Nie byłam tam niestety nigdy, dziękuję Ci więc za tę wirtualną wycieczkę.
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
  29. Dziękuję Ci za piękną wycieczkę:) Dzieci w klasach początkowych też poznają tę legendę.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  30. Gniezno znam doskonale, byłam tam wiele razy, bo mieszkam niedaleko. Z przyjemnością obejrzałam Twój fotoreportaż i tym samym odwiedziłam stare kąty.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  31. Gniezna niestety nie znam zbyt dobrze, chociaż kiedyś to miasto zwiedzałam. Ale było to jeszcze w czasie wycieczki szkolnej w liceum a więc bardzo dawno temu.
    Tymbardziej serdecznie dziękuję za piękny tekst i zdjęcia.
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie.

    OdpowiedzUsuń
  32. Do Gniezna mam całkiem niedaleko, a bylam w dzieciństwie, czas się wybrać po raz kolejny, to takie ważne miejsce☺

    OdpowiedzUsuń
  33. Kiedy przeczytałam, że już nie uczeń, a student, to musiałam cofnąć się o kilka postów, bo nie pamiętałam kierunku dalszej nauki. Przede wszystkim gratulacje za dostanie się na najtrudniejszy wydział jaki jest w szkolnictwie:najwięcej kandydatów na jedno miejsce, najdłuższa, bo 6 letnia nauka,bardzo dużo wiedzy do zapamiętania, no i po skończeniu w dalszym ciągu nauka(staż, specjalizacja). Biorąc to pod uwagę i atrakcje życia studenckiego, będziesz miał bardzo mało czasu na prowadzenie bloga. Dlatego dziś trzymam kciuki za pierwsze studenckie kroki.

    OdpowiedzUsuń
  34. Kolejna piękna fotorelacja, mamy piękne zabytki w Polsce, tylko mnie chyba już nogi odmówiły by posłuszeństwa.Dziękuję.Mam nadzieję że jako student od czasu do czasu też coś nam napiszesz.

    OdpowiedzUsuń
  35. Byłam w Gnieźnie przy okazji wizyty w Poznaniu i uważam, że warto zaglądnąć do tego serca Polski! Urocze miasteczko no i tak słynna katedra z tymi słynnymi drzwiami! Ja byłam bardzo zadowolona, że przeznaczyłam czas na przejazd tam!

    OdpowiedzUsuń
  36. Jeszcze nie mialam okazji zwiedzac Gniezna

    OdpowiedzUsuń
  37. Dziękuję Ci Maksiu za kolejny, bardzo ciekawy spacer.
    Cieplutko pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Jeszcze nie miałam okazji tam być, ale bardzo bym chciała. Bardzo fajna relacja Maksiu :)
    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Pewnie już nigdy nie będę miała okazji zawitać do Poznania i Gniezna więc tym bardziej cieszę się, że mogłam zobaczyć małe co nieco u Ciebie. Świetne zdjęcia i ciekawe miejsca uchwyciłeś:)
    Serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
  40. Kolejne piękne miasto nam przedstawiłeś! Świetnie mi się spacerowało. Pozdrawiam jesiennie:))

    OdpowiedzUsuń
  41. świetne podróże masz za sobą, widać, że odpoczynek mega udany :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Piękne miasto ...nie miałam okazji jeszcze być w tamtych stronach, więc tym milej było mi przeczytać Twój post i obejrzeć piękne zdjęcia:) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Byłam wielokrotnie w Gnieźnie. Katedra jest piękna. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  44. Byłam w Gnieźnie, ale było to tak dawno że już nie pamiętam. Aż wstyd bo Gniezno nie jest wcale aż tak daleko mnie..

    OdpowiedzUsuń
  45. Pięknie nas oprowadziłeś :)
    Byłam kiedyś na wycieczce szkolnej w Gnieźnie, ale chyba czas wybrać się tam ponownie
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  46. Piękna wycieczka! Muszę się tam kiedyś wybrać, bo jeszcze nie miałam okazji.

    OdpowiedzUsuń
  47. Jedno z moich ulubionych miast. Ostatnio niestety byłam w nawałnicę, która pozabijała dzieciaki na obozie harcerskim.
    Na Ostrów jakoś zawsze brakuje czasu.
    Ciekawa jestem czy byłeś na cmentarzu. Choć ich unikam, to jedyny jaki widziałam, jeśli chodzi o architekturę.
    Piękne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  48. miałam okazję być w Gnieźnie jakieś 13 lat temu, więc niewiele pamiętam z tej wycieczki :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony komentarz!

ARCHIWUM POSTÓW

Pokaż więcej

Translate

Obserwatorzy Bloga

Dziękuję za każdy głos! To mnie motywuje!

Moi psi strażnicy: Rudi (2013-) i Berek (2005-2022)

Kategorie

W moim ogrodzie Podróże Małopolskie Moja poezja Ptaki Wiersze Pola Zima wiosna 2017 Rośliny życzenia Kraków Kwiaty Spacer Grzyby Rynek 2016 Zamek 2019 Góry Jesień Wiersz Wyniki wakacje Grusza Lato Przemyślenia święta Podróż Roku Inne Kościół Las Wieś wielkanoc 2018 Blog Boże Narodzenie Ciasto Dobczyce Rudi Zachód Słońca Cmentarz Kot Ssaki podsumowania 3. urodziny Konkurs Lasek Mama Moje przygody Motyle Owady Planty Podziękowanie Polska Skansen Urodziny W moim domu Wspomnienia 2020 Kiki Nowy Rok Pole Rocznica Ruiny zamku Rzeka Sentymenty Maksa Studia Wiosenno-letnie wyzwanie u Maksa Zalipie Żonkile Artystycznie Beskid Wyspowy Chatki Chmury Cudo Kapliczka Koronawirus Leśniczówka Malowane Opowiadanie Pies Puszcza Statystyki Tata Tulipany Wschód Słońca Wspomnienie Wyzwanie urodzinowe Zjawiska pogodowe Śmierć 2021 Beskidy Bez Candy Chinkali Droga Historia Jan Paweł II Katedra Lanckorona Lekarski Luty Maj Nauka Niepołomice Panorama Pieniny Plany Pomniki Prezent Przedwiośnie Przepis Ratusz Rozdanie Sierpień Skalniak Staw Szlak Zioła Śnieg Basia Wójcik Bałtyk Bitwa Bochnia Brzozy Cichawa Czosnek niedźwiedzi Dolina Raby Dynia Fiołki Jabłoń Jedzenie Jezioro Kazimierz Wielki Krajobraz Krokusy Krościenko Lipa Listopad Majówka Matura Medycyna Morze Mury Muzeum Niebo Pałac Pielgrzymka Pierniczki Polskie bociany Pomnik Pomorskie Pomorze Przebiśniegi Rower Rzepak Stare Miasto Słońce Talent Tenis Trzy Korony Wawel Wał Ruda Wielkopolskie Wieża Wisła Wrocław Wycieczka Zachwyt Zboża Ziarnopłony Zielono przyroda ptaki na flagach wielka sobota zdjęcia Ścieżka Śląskie 2023 4. urodziny 5 miejsc Akademia Muzyczna Aleja Gwiazd Babia Góra Bazylea Bałwan Berek Biedronka Bieszczady Bocian Boże Ciało Budki Budleja COVID-19 Choinka Clematisy Czarny bez Dolina Prądnika Dolnośląskie Domek Drzewa Dunajec Dwór Ferie Gady Gołoborze Grodkowice Grota Grudzień Hel Hiacynty Jagodzianki Jarmark Karolina Kózkówna Kartki Kasztany Kazimierz Klasztor Klomb Kolory Kościół Mariacki Krzewy Krzyż Kukurydza Lipiec Lipnica Murowana Lourdes Marysieńka Miłość Moje zdrowe życie Morwa Most Niedzica Nowodworek Obraz Odlot Ogród Ojców Opis Opowieść Ostrów Lednicki Owoce Oznaki wiosny Palma Pandemia Papierówka Papież Papuga Paź królowej Październik Pięknie Plaża Podskale Podziemia Powiśle Dąbrowskie Praktyki Procesja Przygotowania Przyjaciele Pytania Raba Rogale świętomarcińskie Ruduś Ruiny Rzeźby Różaneczniki Różaniec Rękodzieło Sanktuarium Sesja Sielanka Spotkanie Stokrotki Sukiennice Sylwester Syrop Szczawnica Szpaki Szpital Trasa Ukraina Warzywa Wierzby Wojna Wspaniałe Wypieki Wyprawy Zabawa Zadanie od Maksa Zbiorniki Zdrowo Ziemia Dąbrowska Zmiany jaszczurki jeże purchawice sierpówki Łysa Góra Ślimaki Średniowiecze Święconka Święto Niepodległości Żniwa 10 lat 100000 2015 3 maj 5. urodziny 6. urodziny 7. urodziny 8 lat 9 lat Agnieszka Radwańska Akrostych Album Alfa Altana Amfiteatr Anna Arthur Wellesley Artykuł BMI Balon Bazie Bazylia Bazylika Bałwankowo Berberysy Bezsenność Biało Biało-czerwone Biologia Bitwa pod Grunwaldem Bizony Bobolice Bobry Bociany Bogatka Brusznica Brzozowisko Buraki Bury Bułki Błękit Cele Chabówka Chaczapuri Chaos Chemia Chełm Chleb Chrząszcz Ciastka Ciastka orzechowe Ciężkowice Clafoutis Czarny Staw Czechy Czerwiec Częstochowa Część I Człowiek Dalgona Dawne dzieje Diabelski Kamień Diablak Dla artystów Dla kucharzy Dla poetów Dmuchawiec Dobro Docenione Dolina Białego Droga krzyżowa Drożdżowe Drzewo Dutch baby Dyskusja Dzieciństwo Dziewięćsił Dzień Mamy Fontanny Fotografia Francja Galette des rois Gdańsk Gdów Geografia Gniezno Gondola Gorce Gostynin Gotowanie Gołąb Goździki Grodzisko Grunwald Gubałówka Gwiazdy betlejemskie Góra Skrzynecka Góra Zamkowa Górki Góry Świętokrzyskie Głosowanie Horiatiki Huragan Huśtawka Iglaki Illzach Info Ja w Kuchni Jacuś Jadłospis Jajka Jarmuż Jasna Góra Jednosiwy Jerozolima Jesienne dary ogrodu Jesiony Jezioro Czchowskie Jezioro Dobczyckie Jezioro Rożnowskie Jiaogulan Jubileusz Język polski Kalorie Kalwaria Kanie Karmniki Kawa Kawiarnia Klucz do matury z biologii Koktajle Kolejka Kolekcja Kompot Kompozycja Komunia Święta Konfederacja barska Konie Konkurs Palm Wielkanocnych Kopiec Kraka Korona zapory Kraków-Łagiewniki Krogulec Krowa Krupówki Krzesławice Krzewuszki Krzywa Wieża Krzyż Milenijny Krzyżacy Krzyżówki Książka Księżyc Kuchnia Kujawsko-pomorskie Kundel Kura Kurczak Kurozwęki Kwarantanna Kwiecień Kładki Latarnia Lednica Legendy Lenistwo Lilak Lipnica Literatura London Eye Londyn Lot Lubczyk Lwów Majeranek Makro Marchew Marzec Marzenia Mazowieckie Mazurek Medugorje Melisa Melsztyn Mgła Michałki Mikołaj Kopernik Mirów Misje Mięta Mniszek lekarski Mniszki Mogielica Moi Przyjaciele Molo Monety Mróz Muchomory Muchołówka szara Mural Naleśniki Niebieski Niedziela Palmowa Niegowić Noc Norbertanki Nowy Wiśnicz Obserwacje Odpoczynek Odpowiedzialność Ogień Ojcowski Park Narodowy Olimpiada Omega Opactwo Opole Opolskie Opowieści Oregano Orzechy Ostrów Tumski Owca PDMD Parowar Patriotyzm Pelargonie Pietruszka Pisklęta Piwonie Pizza Plac św. Piotra Plebiscyt Pliszki Pociąg Podbiały Podgrzybki Podhale Podkarpackie Podróż pięciolecia Podziw Pokazy Polecie Pomnik św. Floriana Pomoc Pory roku Potok Powieść Pozdrowienia Poziomki Poznań Praca Praga Prom Prośba Przed Sylwestrem Przemijanie Przerwa Przygoda Przyszłość Pszczoła Pucuś Pustelnia Płazy Radość Refleksje Rejs Rokitnik Rozmaryn Rożnów Rukola Rzadkie Rzeźbiarstwo Rzym Rękawka Rżysko Samosy Sanki Sałatka Seler Sernik Sezon karmnikowy Sierpówka Sir Siła Skamieniałe Miasto Skałka Skocznie Smoleń Sopot Spisz Spokój Stajnia Staropolskie Stetoskop Styczeń Szacunek Szałwia Szczaw Szczepienia Szczepionka Szczepmy się! Szczerze Szczypiorek Szkoła Szlak Orlich Gniazd Szron Szwajcaria Sól Słonecznik Słowacja Słowianie Taize Tamy Tatry Tatrzański Park Narodowy Teatr Topola Toruń Tradycje Tropsztyn Tropy Turbacz Tymianek Ulubione Urbi et Orbi Uście Solne Wadowice Waga Warmińsko-Mazurskie Warsztat Wata cukrowa Watykan Wellington Arch Westerplatte Wetlina Widoki Wielka Brytania Wiewiórka Wieżyca Wigilia Wiszące mosty Witacze Wiązanki Wodospad Wow Wprowadzenie Wrzos Wyjazd Wytrzyszczka Wyzwanie Włochy Włóczęga ZOO Zakopane Zapora Zapowiedź Zasady Zawilce Zawoja Zaćmienie Zaćmienie Księżyca Zbiórka Zdjęcie Zegar Zwierzęta Zwyczaje Złoto dzwoniec filmy kosy magiczny czas porządki rudziki van Gogh Łatwe w uprawie Ławka Łąki Śliwa Ślęża Święci Świętojański Świętokrzyskie Święty Krzyż śpiew śpiew dzwońca św. Szymon święty Mikołaj Żołnierze i polegli Żurawki

Prawa autorskie

Wszystkie moje teksty i zdjęcia na blogu "Świat z mojej perspektywy" są chronione prawem autorskim na mocy: Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystanie ich wymaga mojej zgody!

Agregator blogów przyrodniczych

Rozdane, powędrowało do Janeczki z Chwil Wytchnienia!

Rozdane, powędrowało do Jadzi Kluczyńskiej!

BLOG KULINARNY

TUTAJ ZAGLĄDAM